Ister – var talar man amarinja?

Bokade in en patient alldleles nyss, per telefon. Han ville ha tolk, amarinja.

Naturligtvis låtsades jag att amarinja-tolk är något jag fixar dagarna i ända, trots att jag aldrig hade hört det, inte heller fanns språket i journalens databas över språk  – där finns bara de vanliga; sorani, kurmanji, armeniska, farsi, urdu, arabiska, jolla, bosniska, slovakiska, finska, engelska, franska osv.

Tolkservice tycktes också ha full koll på det, medan jag känner mig helt borta!

Är det någon som vet var amarinja talas?

34 Responses to Ister – var talar man amarinja?

    • Ister skriver:

      Tack, då vet jag redan lite mer.Är det i hela Etiopien eller är det bara vissa delar? Någon speciell grupp?

  1. Tonårsmorsa skriver:

    Extrainfo: Jag kan läsa ”fader vår” på Amarinja utantill! Det du! ☺

  2. Tonårsmorsa skriver:

    Vad jag vet så är det bara ett språk i Etiopien. I Eritera däremot så talar man Tigrinja. Särskilda stamspråk har jag aldrig hört talas om i Etiopien, men vad vet jag?

  3. trollhare skriver:

    Tonårsmorsa hann före. Min pappa kan lite amarinja efter att ha jobbat i ett flyktingläger i Sudan -84. Själv har jag knappt lärt mig hela meningar på spanska och aldrig lämnat Europa…

  4. www.puppes.se skriver:

    Hakuuna matata är det inte!

  5. Tonårsmorsa skriver:

    Välkommen? Ingen aning! Jag kan ”bara” läsa fader vår utantill! På Tigrinja däremot så kan jag en hel del hälsningsfraser, välkommen är dock tyvärr inte ett av dem! ☺

    • Ister skriver:

      Det är så trevligt att kunna säga ”välkommen” på deras eget språk när de kommer första gången.Jag kan faktiskt hälsningsfraser på tjeckiska, slovakiska, farsi, arabiska och så naturligtvis de ”vanliga” på engelska, tyska o franska.

  6. trollhare skriver:

    ”Amharinja (även amarinja, amharinya) är ett afroasiatiskt språk som bland annat talas i Etiopien, där det är officiellt språk. Utanför Etiopien talas amhariska av omkring 2,7 miljoner emigranter (framför allt i Egypten, Israel, USA och Sverige).”http://sv.wikipedia.o…

    • Ister skriver:

      Wikipedia är bra… men man får bättre info av bloggarna, det finns en hel del personlig information då också.Inte visste jag att din pappa har jobbat i flyktingläger…

  7. Tonårsmorsa skriver:

    Puppe: Hakuna Matata är Swahili! 😉

  8. www.puppes.se skriver:

    Som sagt TonnårsMorsan!!!!Jag skrev ju vad det inte var!=)

    • Ister skriver:

      De är bra, Puppe!*klappar honom på huvudet**springer iväg fort**kommer tillbaka*Det här är ju MIN blogg.

  9. Tonårsmorsa skriver:

    Puppe är bara sur på mig för att jag tycker hans son ska få rosa änglar… http://tonarsmorsa.se…*springer ut fort som fan innan Puppe hinner i fatt mig!*

  10. Tonårsmorsa skriver:

    Eftersom jag tolkar din kommentar som om du och Puppe har samma uppfattning om rosa änglar så tar jag genast tillbaka Etiopien! Det är i Italien man hittar tolkar på Amarinja! Lycka till med att finna en tolk! (Välkommen heter dessutom Adgi på Amarinja! 😉 )

  11. GRANNTANTEN skriver:

    Det är ett språk som talas varje morgon hemma hos mig på min golgata vandring till toa.Lovsånger på detta språk brister jag ut i när jag min vana trogen kliver i Surögda Esters matskålar. Efter kisseri,ögondroppar och glasögonpåtagning så tänker jag bara tyst på amarinja. Vackert namn låter som hasselnötslikör eller nåt.

  12. Tonårsmorsa skriver:

    Ister: Eftersom jag tolkar din kommentar som om du och Puppe har samma uppfattning om rosa änglar så tar jag genast tillbaka Etiopien! Det är i Italien man hittar tolkar på Amarinja! Lycka till med att finna en tolk!(Välkommen heter dessutom Adgi på Amarinja! 😉 )Eller inte…

  13. Tonårsmorsa skriver:

    Ister: Du är genomskådad! Ett tips: harkla mindre! 😀

  14. Badaren skriver:

    Tolk? Vad ska han med tolk till? Han är väl inte hos dig för att snacka… Eller?På’n bara!

    • Ister skriver:

      Det har hänt att jag har talat kropps- och teckenspråk med mina patienter, men det brukar inte vara så bra vid första träffen…

  15. trollhare skriver:

    Han var bara där i tre månader, han hade ju tre små barn hemma i Sverige. Men när jag blev lite större önskade jag att jag hade fått vara med, fast jag förstår att ett flyktingläger nära fronten inte är ett ställe man frivilligt tar barn till…

    • Ister skriver:

      Nä, det är väl inte det. Däremot verkar det vara helt okej för barn att bo i…. flyktingläger alltså.

  16. Anonym skriver:

    I etiopien pratar man över 100 språk men amharinja är det officiella, är eritrean så jag vet vad jag pratar om 😉

  17. Yohannes skriver:

    tja jag heter yohannes och pratar flytande amaringa och svenska ar fodd i sverige men pratat amaringa sen jag var barn. amaringa pratas i etiopien dar det finns ca 80 sprak inte 100. om du vill saga hej sager du endast selam men det lite mer artigt att saga tenesteleng. nu har du svar pa din fraga. hoppas du ar nojd 😀 (har engelskt tangentbord hoppas ni forstod vad jag skrev 🙂 )

