Jonas Colting vs Axa

Idag blev det åtta kilometer löpning i strålande sol och -8 °C – det var lite kallt om låren. Det tog mig 55 minuter, rätt bra sprunget utomhus, speciellt med tanke på att det är lite trampade, snöiga stigar på vissa sträckor. Pulsen höll sig kring 150-160, pulszon 3, så det blev rätt behagligt pass.

Runner’s World har i senaste numret (2/2009) en debattartikel om kolhydrater vara eller icke vara – Jonas Colting, triathlontävlare, hävdar att kolhydratlobbyn har misslett oss i åratal, dietisten Karin Magnusson, Axa Sports Club hävdar motsatsen. Tidningen finns bara som pappersupplaga, jag ska se om jag kan scanna in artikeln. [Redigering 090225 ; Kostdoktorn har hela artikeln i sitt inlägg här. ]

Axas informationsbroschyr ”Uppladdningen” är väl inte okänd för någon som håller på med idrott…och där står bla att matens primära uppgift är fylla på musklernas energidepåer  vilket Colting tycker låter märkligt och kommer med ett motargument; Matens huvudsakliga uppgift är att fylla på hälsodepån och inte musklernas inbillat tomma energidepåer.

Matens uppgift är att ge oss hälsa! Det låter väl mycket bättre än att påstå att det bara är bränsle?

Hos Kostdoktorn kan läsa mer om livsmedelsindustrins infiltration…

Dagens LCHF – Cocosplättar med hallon och vispgrädde.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 Responses to Jonas Colting vs Axa

  1. CauseIamBurning skriver:

    Men vilken typ av fett och hur mycket äter du? Jag tycker att jag äter feta fläskbitar, fett kött, ägg, smör, ost, grädde, fetaste yoghurten m.m.! Ska jag svälja olivolja rent? *urk* Jag brukar hälla på extra olivolja i exempelvis Tzatsiki och sånt… En del pratar om ister och cocosfett, har svårt att förstå hur jag ska blanda ner dessa i kosten utan att kräkas… *urk*. Återkom gärna är du snäll! Hur länge har du hållit på sa du och hur mycket har du gått ner och på vilken tid? Vägde du över 100kg?

    Kram L

  2. CauseIamBurning skriver:

    PS: Herregud vad duktig du är på att motionera!

    Kram!

  3. Ister skriver:

    CauseIamBurning: Jag äter alla naturliga fetter, jag äter tre mål om dagen (frukost, lunch o middag) och käkar kanske ett mellanmål om dagen (ost, nötter). Äsch… jag kilar över till din blogg och svarar.

    Jag vet inte hur mycket jag har gått ner eftersom jag inte väger mig. Men en storlek eller två kan det vara -jag har hållit på sedan november förra året.

  4. Elvira skriver:

    Måste man ha en plättlagg till cocosplättarna?

    Det finns ett annat recept på plättar med hallongrädde i Annika D nya kokbok, som ser smarrigt ut! Kanske läge att skaffa en lagg….

    Vad duktigt du är – 8 km och bra tid också! Härligt!

    • Ister skriver:

      Elvira: Jag antar att det går lika bra att göra lite större, tunna pannkakor också. Jag har inte den nya kokboken, funderar på att köpa den snart…men än så länge klarar jag mig utan.

  5. Eva skriver:

    Som sagt…………..AXA producerar väl en hel del med kolhydrat- och sockerrika produkter.
    Infiltration på hög nivå är vad det är.

Kommentera

