Ister behöver en språkpolis!

Jag har stött på fenomenet några gånger och förundrats. Sen har jag börjat fundera – kanske är det så att det är rätt, att man kan skriva så. Kolla nedan, ett klipp ur dagens Arbetarbladet, jag har rödmarkerat den lite konstiga meningen.

 

arbetarblad2.jpg

Jag läser för mig själv ”De har kajplats bara några etthundra meter….” Inte skriver man väl ”några hundra” sådär som hon har gjort i artikeln? Jag har sett det några gånger i skrift nu och börjar bli tveksam, är det någon ny regel, eller?

Några 100 personer? Några 1000 fåglar?  Nä, det ser fel ut för mig, eftersom jag har lärt mig att 100 just läses etthundra, inte hundra. Jag tycker att det ska skrivas, och jag skriver, några hundra personer, några tusen fåglar. För när det står 100 läser jag automatiskt etthundra, inte hundra, och måste då läsa en gång till för att få det rätt.

Kan någon språkpolis hjälpa mig att få ordning på detta?

57 Responses to Ister behöver en språkpolis!

  1. Aylala skriver:

    Jag tycker som du men jag vet inte. Fast mest ville jag berätta hur mycket jag älskar ditt mellersta nyckelord.

  2. kettu skriver:

    Läst hundra, snubblade inte på ettan 🙂

  3. Michis skriver:

    Ska det vara snyggt så ska det stå ”några hundra meter längre bort”. Att sätta in siffror på det sättet känns fel.

  4. Persefone skriver:

    Siffror på det sättet är helt fel. Jag stör mig ockåS på det. Om man använder sig av siffror måste det vara mer precist annars ska man skriva ut i bokstäver. Ett hundratal meter eller några hundra.

  5. Ken, oinloggad skriver:

    Dem gör fel hela tiden.Vet du varför det är så många anonyma kommentarer? För att det är alldeles för lätt, förr måste blogginnehavaren alltid godkänna en icke inloggad, nu kommer den in direkt.

    • Ister skriver:

      DEM gör fel, va?Ja, visst är det märkligt med kommentarerna, jag tycker att oinloggat ska godkännas först. Och det vore bra om man kunde ha IP-numret på den som kommenterar. Det skulle nog hindra en del idioter.

  6. Michis skriver:

    Hihi. ”Dem gör fel hela tiden.” Det var skoj ju!

  7. BeBest skriver:

    Nja något hundratal meter eller tusental fåglar är i mitt tycke det mest korrekta. Jag anser därför att de den här gången använder siffrorna och räkneorden på fel sätt i den tidningen. :O)

  8. Vb skriver:

    Sparar plats i blaskorna tror jag.*vässar fingertopparna när du bekräftar att ipnummer inte visas*

  9. Lennart skriver:

    Det går ju inte att skylla som slarvfel heller, utan de är helt övertygade om att det ska vara så. Och korrekturläsning finns tydligen inte längre.Nån borde lär de att skriva ordentligt, så dem inte gör såna här fel.

  10. Anita skriver:

    Det är nästan lika irriterande som när folk felaktigt använder ”dem”, vilket jag har sett i några av kommentarerna här ;-)Självklart ska det skrivas ”några hundra meter”.

  11. dixi00 skriver:

    så kommer då värsta språkpolisen och kommenterar.. jag säger några 100 om det står 100 men om det e rätt eller fel .. tja..dialekt förodar jag??

    • Ister skriver:

      säger du ”några etthundra” eller ”några hundra”? Jag tycker det är annat i skrift. 100 läses etthundra, inte hundra.Hundratals, några hundra, ett par hundra säger jag och skriver jag, men inte ”ett par 100” ”några 100”.

  12. dixi00 skriver:

    nu när jag tänkt till ( gör det i bland ) så har du förståss rätt! tänker som du ju.. hur kunde jag tro något annat?

  13. dixi00 skriver:

    fast den texten du hänvisar till, läser jag några hundra ( inte ett hundra)meter längre bort

  14. dixi00 skriver:

    heheh.. nu blev det lite förvirrat för mig.. måste vara machmallowsen jag trycker i mig.. sockret du vet.. hahah

  15. dixi00 skriver:

    *tar tåget*

  16. Anna skriver:

    Jag kan vara din språk polis.

  17. Gummi skriver:

    Några etthundra meter är väl lika långt som några hundra meter ( 300-700m)?Du kan ju gå dit och stega upp avståndet för att vara säker, hju.

  18. himlen är trasig skriver:

    Snygg mobbing av stjärnskribenterna!

  19. Tellus skriver:

    Stjärnskribenter? *tittar mej omkring*

  20. Lindalou skriver:

    Jag är språkpolis men brukar inte kommentera folks felstavningar och diverse men här var det ju öppet mål. Nej, man ska inte skriva så där. Några hundra meter ska ju skrivas som just några hundra meter. Med bokstäver men de är inte så noga i skolan med vad de lär ut. Verkar det som . Varför skulle annars var och varannan tonåring särskriva?

    • Ister skriver:

      Jag har sett några hundra skrivas just på det där viset några gånger, så jag började fundera på om det helt plötsligt är rätt att göra så.

  21. himlen är trasig skriver:

    Till dig kära Tellus; titta uppåt, för där finns de som sagt allt redan.

  22. Himlen öppnar sig skriver:

    Hmm.. vem delar in dem i olika klasser och vilka är kriterierna för att nå stjärnstatus? Det för mej osökt in på en annan fråga, vilka är sämst?(sitter här med Johan Cullbergs bok ”Kris och utveckling” i min hand, ska jag tvingas söka sanningen där?)

  23. Kenz skriver:

    Stjärnor? Finns bara en, *sträcker på mej och glittrar*

  24. himlen är trasig skriver:

    Till ”Himlen öppnar sig”. Nej, men öppna då hans bok om skaparkriser istället, den säger det mesta.

  25. Himmel och pannkaka skriver:

    Har inte den tyvärr, det finns inget i boken: ”Psykoser, ett humanistiskt och biologiskt perspektiv” ?Jag tänkte att den kanske kunde ge mej en ledtråd till olika vaneföreställningar på bloggen.

  26. novemberljus skriver:

    Jag har fåt lära mig i forntiden att siffror under 5 skrivs med siffror, över 5 bokstäver

  27. Trollan skriver:

    Novemberljus, och jag har fått lära mig att allt under talet 10 skrivs med bokstäver :)Fast i det här fallet håller jag med Ister. Ett par etthundra meter är inte rätt någonstans.

  28. Mörlin skriver:

    Språkpoliser is da shit!

  29. Erik skriver:

    Den här gången har du rätt.Jag tror det där felet beror på att många i vardagligt tal, utelämnar ”ett” när de säger siffran 100. Sen när folk skriver, tänker de inte på att de använder sig av en förenklad talspråksvariant i den skrivna texten.

  30. Granntanten skriver:

    Lika illa med att skriva cirka 37 personer kom till mötet. Vad då cirka? Var det 36,8 personer där eller 37.1 ? Har man rundat av uppåt och/eller nedåt för att få det att se prydligt ut efter att ha haft en styckmördare på besök som tagit med souvenirer med hem.Förfstår ingenting men detta ses ofta i tidningsreferat.

    • Ister skriver:

      Haha… lika illa ser det ut när de säger ”knappt 300 personer dog” det låter som om de skulle vilja att det var 300 som dog, minst!

Kommentera

