Ister – ville och gjorde

Jag ville och gjorde, men själva ”kan” var inte riktigt sant. Jag klarade mig halvvägs… han, instruktören vill se mig några gånger till innan han släpper mig till att prova till Shodan, dvs svart bälte. Tydligen håller inte mina tekniker hela tiden, jag släpper ibland.

jag.jpg

Men jag ser åtminstone fokuserad ut!

19 Responses to Ister – ville och gjorde

  1. LuddesMorsa skriver:

    Får vi be om störssssta…..möjliiiiga…….tystnaaaaad. Ister fokuserar.:-)

  2. CЯUΞLLΛ skriver:

    Fokuserad … och livsfarlig 🙂

  3. viba skriver:

    Isses vilka knogar.. *helt paralyserad..*

  4. Brandon Lee skriver:

    Fokusera mera, det handlar mer om knoppen än kroppen, karateinstruktörer här i Sverige satsar för ensidigt på det tekniska, på det fysiska, kraften sitter mellan öronen, inte i knytnävarna,.har du en inhemsk Sensei?

    • Ister skriver:

      Fast … man måste nog ha lite fysik också! Ja, vi har inhemska instruktörer och graderar till 3:e dan för dessa, tror jag. Vår högsta (JKA Shotokan) har 7:e dan, han håller i Shodangraderingarna tillsammans med Europa-instruktören (8:e Dan). Högre en 8:e dan har ingen icke-japan… 😉

  5. Linda Mpili skriver:

    nu är jag rädd på riktigt… och vad ung du ser ut.

  6. Anna skriver:

    Du ser ascool ut ju!

  7. virknålen skriver:

    åhhh, du har ju ändå kommit en hel del på vägen. själv skadade jag mig rätt allvarligt (på träningen dock, men har aldrig blivit helt återställd) ett par månader innan min svart-gradering, visserligen höll jag på med ju-jutsi, men det är lika stor prestation bakom alla graderingar oavsett sport och grad…

    • Ister skriver:

      Åh, det var ju för jävligt! Det är en lång väg till att ta svart bälte, vilken kampsport det än handlar om.

  8. Brandon Lee skriver:

    Det skadar aldrig att vara i bra fysisk form, men funkar inte det mentala delen och andningen så funkar inte det tekniska heller, kraften kommer inifrån. Jag slutade med karate mest pga av skadorna från mc sporten, och körde Aikido istället, mest grepp och kastövningar,. fast det cirkulära rörelmönstret kommer faktiskt delvis från svärdkonsten, en del övar med stav och svärd, andra inte. Jag gillar ”rörelsepoesin” i Aikido, ”den harmoniska kraftens väg” eller ”vägen till harmoni med livskraft” som ordet,.eller ja, de tre tecken betyder. I Aikido möter man inte kraft med kraft, utan lägger till sin kraft till den andras, harmoniserar, eliminerar, använder sig av kraften och rörelsen från motståndaren att eliminera, att harmonisera, att nollställa. Om du tröttnar på skogshuggeriet med Karate, prova med Aikido någon gång, kanske även du hittar ”vägen till harmoni med livskraft”,.när känslolivet åker på berg och dalbana som det gör för dig just nu, skadar det inte med lite harmoni,.eller hur? Må väl, även jag saknar ibland de som är borta, och tiden man aldrig fick dela med dem.

    • Ister skriver:

      För mig är just skogshuggeriet som är harmoni … på något konstigt vis får jag balans i mitt inre av det. Kanske för att jag dagarna i ända jobbar med ”snälla, mjuka och varsamma händer” i mitt jobb som sjukgymnast. Karaten tillför lite maskulin kraft i allt det feminina hjälpsamheten … de raka, hårda teknikerna mot de mjuka följsamma rörelserna. Kime – ut hårt och snabbt istället för stilla in-och ut. Det ena är inte mer rätt än det andra, bara annorlunda.Jag behöver mera fysisk råhet i mitt liv, för att inte bli en formlös modersfigur med bara givande som enda egenskap – vilket man lätt blir inom vård- och omsorgsyrken.Tack för att du fick mig att reflektera över detta. Det är nog inte färdigtänkt, men nu kan jag tänka vidare.

  9. Anna (f.d. B-Bloggen) skriver:

    För alla intresserade kan jag berätta att de där knytnävarna inte är något för mesar. Jag hade en blåprickig mage efter att vi hade tränat slag parvis i Malmö när vi sågs där. Mycket bra tekniker, enligt mig! 🙂

  10. Elisabeth Hallström skriver:

    Oh. Nu måste jag nog fundera igenom mina kommentarer både en och två gånger i framtiden innan jag vågar skriva nåt ;)Synd att det inte gick riktigt som du ville idag, nästa gång…

Kommentera

