Ister – vila?!

Fyra sjukgymnaster tittade och undersökte mitt högra knä idag. Jag har haft lite besvär senaste veckorna, svårt att komma igång på morgonen och efter en stunds sittande, smärta på insidan av knät som förvärras vid maximal böjning av knät, både obelastat och belastat. På morgonen har jag haft svårt överhuvudtaget att stödja på benet på grund av smärtan, men det brukar ha gett med sig efter en stund.

Det svåraste är att sitta seiza före karatepasset – det är nästan så att tårarna kommer när jag sätter mig, men efter 20-30 sekunder klingar smärtan av lite och efter karatepasset är det betydligt lättare att sätta sig ner, när jag har smörjt upp lederna ordentligt.

seiza.jpg

Diagnosen de fyra kom fram till är naturligtvis knäartros, dvs ledsvikt. Jag uppmanades att vila. Jag visste inte att sjukgymnaster kände till det ordet. Dessutom har jag inte tid med vila just nu. Jag ska ju träna ordentligt nu i vår för att vara i toppform i slutet på juli.

Men jag kan nog låta bli att springa en vecka och det blir bara tre karatepass denna vecka.

12 Responses to Ister – vila?!

  1. Hotspot2 skriver:

    Men i ditt fall så måste det väl räknas som vila?:o)

  2. kyrksyster skriver:

    Det är inte musknä? Eller tennisben?Dottern twittrar om sin musrygg…

  3. Anna (f.d. B-Bloggen) skriver:

    Seiza skulle jag nog undvika om det gör så där ont (fast det är ju du som är sjukgymnast och inte jag).

  4. whitelady7 skriver:

    Har du koll på sån där glucos-amin (eller hur det stavas)? Funkar det på gamla gnissliga leder, eller är det mest nys?

    • Ister skriver:

      Glukosamin har visat sig vara precis lika effektivt som placebo. Första studierna tydde på att det skulle kunna vara bra, men det var inte så. Så jag tänker inte betala dyra pengar för något som inte verkar bättre än sockerpiller.

  5. whitelady7 skriver:

    Ok, det var det jag misstänkte. Då finns det ju roligare att lägga pengarna på 🙂 Hoppas knät ordnar till sig snart!

  6. kyrksyster skriver:

    Är sockerpiller dyrt, annars skulle man ju kunna ta dom istället för alla andra piller?

    • Ister skriver:

      Nä, sockerpiller är billigt. Jag kan fixa sånna åt dig. Bara 100 kr för 20 st. Vill du ha blå eller röda.*sätter igång och pillertrillar*

Kommentera

