Det du inte såg – Sjöbergs bok

Jag håller på att läsa Patrik Sjöbergs berättelse Det du inte såg och jag kan inte för mitt liv förstå varför inte han skulle få berätta sin historia. Att allt det här snacket om sexuella övergrepp skulle vara till för att få boken såld.

Men det är väl ändå självklart. Man skriver en bok för att folk ska läsa den. Man skriver en bok för att så många som möjligt ska läsa och köpa den. Man vill delge sina tankar, sina erfarenheter. So what? Annars är det ju en dagbok.

Jag tycker det är beundransvärt att han som sedd som svenska idrottens Bad Boy under många år, att han också kan få upprättelse. Jag tycker att han är modig som vågar dra av Viljo Nousianens gloria, att han vågar berätta om den människan som kränkt honom å det gruvligaste.

Jag tycker han belyser kluvenheten hos den utsatte väldigt bra – å ena sidan det vidriga, å andra sidan den Viljo som var en mästerlig tränare och fick honom att utvecklas till världens bästa höjdhoppare. Viljo som var manipulativ men också en människokännare som visste hur han kunde få barn att bli bättre och som såg barnen. Och hur han i sin manipulativa tränarroll också såg de barnen som aldrig blev sedda från andra vuxna. För det är ju så pedofilen arbetar – han väljer ut de känslomässigt mest trasiga och börjar med att se dom – för att sedan förgripa sig på dom när de (barnen) äntligen har någon som ”älskar” dom.

Det borde väl få alla föräldrars öron att fladdra  – för att vi ska kunna skydda våra barn mot pedofiler. Vi måste ge våra barn kärlek, vi måste se dom och bekräfta dom så att de inte blir offer för någon manipulativ pedofil. Patrik ger ju också i boken inblick i sin vånda över att inte berätta, misstanken om att någon annan blir utsatt och hans lättnad över att han själv inte längre är måltavlan.

Inte helt lätt att vara den unga människan Patrik Sjöberg – ambitiös, målinriktad och med stor talang – samtidigt som han är skändad av den människan som borde vara hans största idol och mentor.

Rent litterärt är det ingen höjdare, än så länge, jag har bara läst halva boken, men det är ju sällan biografier är det, det är handlingen, berättelsen om människan man vill läsa om. I det här fallet berättelsen om Patrik Sjöberg, en av världens bästa höjdhoppare. Som träningsfacist läser jag allt om träningen med snålvattnet rinnandes och förvånas över det motsägelsefulla att Patrik både trots och tack vare Viljo blev en höjdhoppare inom världseliten. Över hans träningsvilja och träningsdiciplin och att han upplevde träningen som lustfylld, trots allt.

Och för mig får han tjäna miljoner på den här boken. För hur många barn finns det inte idag som lider i det tysta, i tron att det som en pedofil gör är det enda rätta för att göra honom/henne till en mästare? Och hur många barn som inte har blivit mästare har blivit lurade av sina tränare och som sedan för resten av livet lever i skammen efter övergreppen?

Debatten om pedofiler inom idrottsvärlden behövs, och Patriks bok är en del i den debatten.

Jag är full av beundran för honom. Att han vågar. Att han vill.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
41 Responses to Det du inte såg – Sjöbergs bok

  1. Harpyan skriver:

    Jag tycker alltid att det är så märkligt när folk blir förvånade och upprörda över att pedofilerna finns inom ungdomsidrott, på dagis och fritidsgårdar. Det är väl självklart att de finns där barnen finns, varför skulle de jobba på ålderdomshem. Därför är väl den här boken också jätteviktig, den visar också att en pedofil är heller inte ett monster med galen blick, en sådan skulle ju ha väldigt svårt att komma nära barnen!//Harpyan

    • Ister skriver:

      Precis. Det växer ju inte horn i pannan på dessa pedofiler. Tvärtom, de är ofta sociala, trevliga och mycket vänliga människor – att de sedan utnyttjar och kränker barnen ser de själva dessutom ofta som en ”kärlekshandling” – inte något fult utan bara något som andra ”oförstående” människor fördömer.Det är ju inte heller ovanligt att det kränkta barnet ”bjuder till” själv – bara för att ha det undanstökat, barnet vet ju att det kommer att ske i alla fall. Det blir mycket skam för barnet som både hatar och älskar förövaren – för många barn är det enda sättet de blir sedda. Och att bli sett är det viktigaste för människan. Om man blir osedd kommer man att förtvivna.

  2. Ninapinas skriver:

    Kan inte annat än hålla med Ister.Du sätter ord på vad jag känner, exakt.

  3. snicksnack skriver:

    bra skrivet! jag kan bara hålla med.// k

  4. Dan666 skriver:

    Bra skrivet. Allt snack om att det bara är för att göra pr för boken får mej, som själv utsatt, att må illa. Klart att han vill sälja sin bok, men jag tror det har ett högre mål för honom att göra upp med sina demoner och få berätta sanningen. Många vill göra honom till medskyldig till andra övergrepp för att han inte sagt nåt tidigare, men dessa personer kan aldrig förstå vilken situation man är i. Mej tog det 30 år att säga nåt, och när jag försökte ta kontakt med polisen så möttes jag bara av ytterligare förnedring. Hur ska man då kunna öppna sitt allra innersta?

    • Ister skriver:

      Det är vara oerhört svårt att överhuvudtaget uttala sig öppet om övergreppen, just för att det är så skamfyllt. Som medskyldig kan man inte se honom, inte heller någon annan som väljer att vara tyst.

  5. klös i ösregn skriver:

    en stark kille som tagit ett stort kliv i sitt liv nu..genom att berätta …

  6. http://adamoeva.wordpress.com/ skriver:

    Han är modig.O han behöver det i sin terapi.Fler modiga bör kliva fram./Eva

    • Ister skriver:

      Men det krävs mod för det. Alla som har blivit kränkta orkar inte, för det kräver energi, det kräver att man måste tala om det onämnbara.

  7. Erik skriver:

    Folk försvarar snälla sociala människor. Så är det bara.

    • Ister skriver:

      Och Patrik har alltid varit en Bad Boy…. fast egentligen skulle det väl vara Sad Boy.

  8. cocoon skriver:

    fan istertack för ditt inlägg!

  9. http://adamoeva.wordpress.com/ skriver:

    Bra skrivet med bra vinklingar/Adam

  10. Lennart skriver:

    *knuffar, buffar, puffar och skuffar*Lysande skrivet om ett ämne som innehåller dynamit…

  11. barbis skriver:

    Jag var inte trasig när det började, men jag blev trasig / Barbara

  12. Brandon Lee skriver:

    Men tänk om,.rent hypotetisk, tänk om den numera så heliga St Patrik blåljuger, hittar på, vill bara tjäna en slant? Det är ju förhållandevist riskfritt att peka ut döda, det händer ju trots allt att folk ljuger,vuxna ljuger, barn ljuger, mediakåta ex idrottare ljuger,det sk rättsystemet ljuger,.ska vi ta allt som Patrik vräker ur sig som en absolut sanning, bevisat bortom all tvivel? Det finns en hel del människor som är beredda att göra det otänkbara för att tjäna några miljoner, eller kanske för att hämnas, kanske pga av hat, svart eller avundsjuka, kanske för att bli bekräftade eller för att bli älskade, folkkära,. osv, och det har hänt att människor har suttit inne för påstådda överfall pga det ovannämnda, helt oskyldiga.Helt plötsligt vet alla inkl dig vem och vad Viljo var bara för att Patrik har sagt att så var han,.häpnadsväckande hur lättvindigt folk accepterar det som sägs på tv och trycks i bokform som absoluta sanningar,. med välvilligt draghjälp av den sk fria median kvällen innan boken kommer ut,.lysande marknadsföring på skattebetalarnas bekostnad,.luktar girighet och pajkastning på långt håll.Men, vad vet jag, jag känner ju varken Patrik eller Viljo som alla andra tycks göra, vet ingenting om Patriks motiv eller om sanningshalten bakom hans påståenden, ingenting om Viljos böjelser,.men en sak vet jag,.människor älskar att sparka den som redan ligger, helst en som redan är död,.då känner man sig själv som en bättre människa, speciellt i dubbelmoralens och självgodhetens förlovade land,.och allt detta, som sagt var, rent hypotetiskt,.eller?

    • Ister skriver:

      Det att det blev flera som öppet gick ut och talade om att de också hade blivit utsatta gjorde naturligtvis saken mer trovärdig.Ibland får man lita till vad som skrivs. I det här fallet gör jag det.I sakens natur ligger också att man inte hur som helst öppet skyltar med att man har blivit skändad, det är få som vågar. Och oftast står det ord mot ord, även om pedofilen i fråga är i livet.Jag tror att Patrik Sjöberg talar sanning i sin bok.

  13. KramgoaUllis skriver:

    För mig har det ingen betydelse att Patrik är en sk: kändis…Alla som har modet att våga berätta är i mina ögon värda att bli hörda..Och det är ju inte när, utan just att man berättar, som i slutänden är väsentligt..*tumme och kram Ister*

    • Ister skriver:

      ”Alla som har modet att våga berätta är i mina ögon värda att bli hörda”Exakt!

  14. Herr och/eller Fru S skriver:

    Det är starkt gjort av Patrik att våga gå ut och berätta, för jag betvivlar inte en sekund att han hade funderingar kring vilken debatt det skulle bli, att han skulle bli ifrågasatt av väldigt många.Att det är fler som nu vågar berätta om det gör ju bara att det är flera personer som nu får chansen att gå vidare, lämna det bakom sig, inte behöva känna skam för något som inte är deras fel.Som vanligt ett välskrivit inlägg från dig.//Herr S

  15. Brandon Lee skriver:

    Det går att dela på kakan på flera,och den heliga mantran i Sverige som alla jämt och ständigt upprepar, även du här ovan, lyder:” Det är inget fel på att tjäna pengar”, så sant, men det kan göras på olika sätt. När sanningar utropas av en som är känd för att kasta skit på folk, en pundare, skattefifflare etc, då kan sanningshalten ifrågasättas till en viss grad, eller så kan man välja att tro på det som sägs och skrivs, man tror på vad man vill tro på.Det skulle göra mer nytta om det Svenska folket inkl den Svenska statsministern skulle lägga sin tid och moralyttringar på att sätta stopp på den Svenska pedofiltrafiken till Asien, till Thailand, Vietnam etc, där pedofiljävlar rövknullar 8 åringar för kung och fosterland, försöka påverka på det som pågår dagligen istället för att sparka på en död häst, leva i det förflutna, Patrik är en stor pojke nu. Heliga Patrik kanske skulle vilja skänka en del av inkomsterna från bokförsäljningen för att hjälpa de drabbade, bilda nå´n slags fond eller nå´t liknande, fokusera på att hjälpa de som hjälpas kan i förebyggande syfte istället för att fiska efter pengar, bekräftelse och medkänsla i media.Om jag tror att han kommer att göra det? Inte en sekund,.det är ju trots allt ingen fel på att tjäna pengar.

    • Ister skriver:

      Varför skulle inte Patrik få skriva sin historia utan att han för den skull ska ta ansvar för hela den svenska pedofilin? Och varför skulle inte han få tjäna pengar på sin bok?Jag tycker det finns många fler omoraliska och profiterande sätt att tjäna pengar på än att skriva en bok.”Heliga Patrik” är ditt uttryck, det får stå för dig, jag har aldrig stött på det tidigare.

  16. trollgumman skriver:

    Jag har också blivit utsatt för sexuella övergrepp som barn. Och svårast -näst efter övergreppen – är att inte bli trodd. Så jag förstår alla dem som inte orkar berätta. De råkar ut för sådana som t ex Brandon Lee ovan. Det gör ont. Jag har två systrar som ifrågasätter att jag blivit sexuellt utnyttjad av bl a pappa, eftersom de inte såg någonting. Oerhört korkat sagt, men ändå har det kränkt mig svårt, att inte bli trodd.Du skriver så oerhört bra och initierad om övergrepp. Om dessa pedofiler som är så enormt lyhörda för barns behov av att bli sedda och bekräftade. Och som de sedan sakta bryter ner genom sin finslipade manipulativa förmåga. Patrik har ingen anledning att ljuga. Sedan vill jag betona, att de flesta som har varit utsatta, blir destruktiva på olika sätt. För att de är så skamfyllda och skuldtyngda och inte anser sig värda att ha ett bra liv. Tack för att du försvarar Patrik (och därigenom oss andra också som har varit offer).

    • Ister skriver:

      Jag försvarar Patriks rätt att ge sin version och jag har full förståelse att han valde att tiga så länge. Att inte bli trodd när man väl vågar berätta, det är ett övergrepp i sig.

  17. http://adamoeva.wordpress.com/ skriver:

    Han har lidit i tystnad så det modet är stort.Om han haft modet tidigare hade han förmodligen sluppit hemska resor han haft i livet./Eva

  18. Islandsmamman skriver:

    Kunde inte sagt det bättre själv. Jag är full av beundran och är tacksam att han vågar, han och de andra, berätta för vad det betyder för de barn som blivit utsatta, är utsatta och kommer bli utsatta går inte att överskatta.

  19. Henrico skriver:

    Det som slog mig och gjode mig nyfiken var just det där motsägelsefulla du nämner. Nu skall jag fanken köpa den där boken också, om inte du skriver fler inlägg om just det ämnet? 🙂

    • Ister skriver:

      Nä, jag tänker inte skriva fler inlägg. Läs boken. Visserligen en massa om ansats, smärta och hoppteknik, men helt okej biografi.

  20. Harpyan skriver:

    Lite lustigt, vi har kallat (och kallar) Patrik för en bad boy. Jag undrar hur många bad boys därute som fått utstå övergrepp av olika slag?//Harpyan

  21. bergodalbana skriver:

    Bra! Patriks mod är stort, vem i hela fridens namn vill gå ut med såna påståenden om man inte verkligen varit utsatt?!Han har varit stor i truten många gånger och med facit i hand förstår man att han byggt en skyddsmur för att överleva…

Kommentera

