Kvalitet istället för kvantitet

Lite kortare löppass har det blivit på senaste tiden, tillsammans med arbetskamrater. Men måste rätta mig lite efter vad knäna tål nu. Idag tog  jag på mig min Lonesometröja igen och begav mig till Hemlingby och sprang femman med coaching från min Runkeeperbitch – bestämde mig för att köra 3,15 kring 6-minutershastighet, sedan 45 sekunder 5.30 hastighet och därefter gång i 1 minut och upprepa tills jag kom till mål. Och jag hade rätt bra känn på hastigheten, trots att banan är bra kuperad.  Målet nu får bli att så småningom öka tiden med 5.30 hastighet till flera några minuter. Om knäna tål alltså.

Det får bli kvalitet istället för kvantitet nu fram till sommaren, sen till hösten kanske jag kan öka distansen igen. Målet på 20 km är lite reviderat nu, allt hänger på hur karaten fungerar nu, det är prioritet ett – jag får inte köra slut på knäna med löpningen!

Här nedan dagens korta löp i siffror, de fetstilta är ”snabbt tempo” – och det är snabbt tempo för en Medelålders Trind Tant!

Intervals

Pace (min/km)

5:00 (warmup)

6:40

3:15 (steady)

6:22

0:45 (fast)

5:30

1:00 (slow)

7:34

3:15 (steady)

6:33

0:45 (fast)

5:20

1:00 (slow)

8:35

3:15 (steady)

6:07

0:45 (fast)

5:28

1:00 (slow)

8:19

3:15 (steady)

5:51

0:45 (fast)

4:40

1:00 (slow)

7:45

3:15 (steady)

6:05

0:45 (fast)

5:29

1:00 (slow)

9:17

3:15 (steady)

6:07

One Response to Kvalitet istället för kvantitet

  1. […] stora löparförebilder (den andra är LInda på BitterBloggen) berättade igår att hon satsar på kvalitet i stället för kvantitet. Eftersom jag har som målsättning att öka farten en aning och har tänkt börja med intervaller […]

Kommentera

