Milen med Dottern

Dottern och jag var ute i Hemlingby och sprang milen idag. Det är ett härligt terrängspår så man känner sig inte tvingad att springa fort, det gäller att hålla reda på fötterna hela tiden. Dottern hon gnällde en hel del i början, hon tyckte jag sprang så konstigt i mina Fivefingers – hon påstod att jag sprang onaturligt, och  jag som tycker att jag smyger fram så tyst och mjukt i tåskorna! Hon väste något om att hon hatade mina skor … bara för att jag tog korta, snabba små steg istället för långa lufs-steg som man får i tunga löpdojor!

Efter fyra kilometer släppte stelheten och sen var det ren njutning att jogga i långsam takt, jag tror att resten av sommarens löpturer blir milen långsamt. Varför plåga sig med intervaller och snabba fem-kilometrar när man kan glida fram en mil? Dessutom är det en hel del variation i spåret, vissa sträckor springer man på spångar (heter spång så i plurar?) och andra sträckor är det rena grustaget, för att sedan gå över till härlig mossmjuk stig!

Det är lite häftigt med Fivefingers –  jag upplever backarna mycket mindre jobbiga, på något sätt ger skorna mer kraft. Det känns som om kraften kommer ända från fötterna, att de riktigt suger sig fast i underlaget för att sedan aktivera resten av benmuskler för att dra mig upp. Läckert! Nedför är det lite värre, det känns rätt ordentligt i knäna, jag sprang lite slalom i de värsta nedförsluten, då gör det inte så ont.

 Nu gäller det att sitta i seiza små stunder idag så att inte mitt  artros-knä svullnar alltför mycket, det brukar inte gilla mina löpturer, men jag envisas ändå.

– Artros blir bättre av träning, säger min sjukgymnast. Och lite Voltaren då och då.

4 Responses to Milen med Dottern

  1. Larsson skriver:

    Och lite kortison rakt in i knät… har jag hört. *ser oskyldig ut*

  2. Larsson skriver:

    Jag tror jag fick informationen från en tillförlitlig källa.

Kommentera

