Väntar på mirakel

Var till veterinären med Chili-Nisse idag, han har ju haft hosta ett par veckor. Först trodde vi att det var hårbollar som han försökte hosta upp, men senaste veckan har det låtit lite slemmigt. Han lägger sig ner och hostar och hostar, men det kommer inga hårbollar utan han låter som en gammal rökare på morgonen efter en fyllefest.

In med Chili-Nisse i buren och iväg bar det – han var lite stökig i buren, jamade och gnällde lite men la sig till slut med tassarna under sig (=känner sig något sånär trygg). Veterinären klämde, vred och lyssnade på honom och var lite tveksam – det kan vara pneumoni eller en torr pleurit, dvs antingen lunginflammation eller lungsäcksinflammation. Dock ingen vätska i lungorna och hjärtat lät bra. Så han skrev ut bredspektrumantibiotika att intas i 10 dagar.

På apoteket hade de naturligtvis besvärligt med det nya programmet som nyligen installerats, han fick knappa in och knappa om, vetrinärrecept är ju fortfarande på papper. Han höll på säkert en 10 minuter och ändå fick jag med mig fel – det saknades en förpackning när jag kom hem. För inte räcker 10 tabletter om man ska ta 2 tabletter 1 gång per dag i 10 dagar. Så jag fick snällt åka tillbaka och få en förpackning till.

Jag la ner tabletten, i halvor, i Chili-Nisses mat och han käkade upp allt utom en halv tablett … det var bara att bända upp käkarna med de vansinnigt stora huggtänderna och stoppa in tabletthalvan långt ner i halsen.

Så nu väntar jag på miraklet.

2 Responses to Väntar på mirakel

  1. SvavaValkyrie skriver:

    Usch, det är jobbigt när djur blir sjuka. De är ju så små och saknar talförmåga.

    Och när man går till sjukhuset med en människounge, som ju också kan vara likaledes liten och talförmågelös, kommer ju aldrig det där ”räkningen blir artontusen” eller ”det är nog dags att börja tänka på att inte låta ditt barn lida”.

    • Ninja Ister skriver:

      Den här gången klarade jag mig med dryga 500 kr, inklusive antibiotikan, så det känns inte så farligt.

      Jag tror att han blir bra nu. Jepp. Det har jag bestämt.

Kommentera

