Att löpa är att leva

Var ut och sprang idag, bestämde mig för lite snabbare tempo – korta 45 sekunders intervaller följt av en minut jogging och därefter 3.15 i lite snabbare tempo. Av någon anledning lyckades jag få alla 45 sekunders-intervaller precis till uppförslöpen så det sög bra i ben och lungorna, jag trodde inte jag skulle orka ett steg till efter tredje intervallen. Efter fyra kilometer var jag tvungen att stanna till och spy, men jag fortsatte enligt planen. Och faktiskt sprang jag den fjärde kilometern på 5:13, så det var inte konstigt att det kändes tufft. När jag insåg att jag hade chansen att klara rundan under 30 minuter gav jag  järnet även i sista backen och stapplade i mål på 29:48! Så snabbt har jag inte sprungit femman i terräng på 20 år, fick en snittid på 6:02 per kilometer, hade jag inte varit tvungen att stanna och spy hade jag klarat mig under 6 minuter!

Och som jag spydde efteråt! Jag såg i ögonvrån hur folk glodde och försökte snabbt gå därifrån, men det gjorde mig inget – det var så underbart att ta ut sig helt!  Av ren glädje varvade jag ner med tvåans spår så jag fick ihop sju kilometer idag – och jag längtar redan till nästa löptur!

Att löpa är att leva!

14 Responses to Att löpa är att leva

  1. cocoon skriver:

    som jag ser det är det att misshandla sin kropp,
    som på vilket annat sätt som helst

    • Ninja Ister skriver:

      Visst är det att misshandla sin kropp lite – men med den skillnaden att kroppen svarar med att bygga upp sig till bättre efteråt istället för att brytas ner.

      Och endorfinruset är betydligt behagligare än alkoholrus.

  2. ghostopinion skriver:

    Grattis till tiden och sorry för spyendet. Läser och begrundar men kommer fram till att det där med löpning, det har jag växt ifrån.

  3. Annica skriver:

    Låter otäckt tycker jag….vet att det är skönt att springa om man väl får på sig skorna och drar iväg men att spy är ju ABSOLUT det värsta som finns efter ormar…..du gör det bra måste jag säga…..

  4. Wow, Ninja-Ister strikes again! Grattis!

  5. Ibland måste man ju ta en liten paus i från att vara bäst så man hinner äta lite god glass och kakor också!

  6. Isgrid skriver:

    Endorfiner och spyor sprutar åt alla håll 🙂

    Avundsjuk, för att mina knän inte tillåter löpning, inte ens joggning, längre.

Kommentera

