Du tror du kuvar mig liv!

När jag gick där på Gröna Lund igår, vid vattnet, solen lysandes och vinden i håret och med den vackra staden i blickfånget  – då kände jag hur mina livsandar vaknade till.

Jag kände mig lycklig, just där jag gick. En förväntansfull lyckokänsla, ett löfte om att Livet ändå är ganska skönt att leva.

Och i morse vaknade jag med en känsla av att jag faktiskt klarar mig, jag är över på andra sidan, jag kommer att leva, jag också.

Du tror du kuvar mig liv?

Tre gånger dagligen tvingad på knä
av nödvändighetens näve med mull på knogarna,
fyra gånger sänkt i en svartspräcklig förvirring
medan de försummade knackar i ett tomt bakhuvud,
fem gånger åderlåten på den sista uthålligheten
medan kärleken rinner bort genom fingertopparna,
sex gånger bortmotad från rummet med den hemliga
flöjten,
sju gånger nedtrampad, sju gånger uppstigen med ett
nytt trots,
varje natt famnad av en sorg som sjunkit till botten,
svalkad av drömmar, vitsippor, slängda vid
vägkanten,
väckt av en gryning med mörka ringar under ögonen –

du tror du kuvar mig liv?

Solveig von Schoultz

8 Responses to Du tror du kuvar mig liv!

  1. Linda Mpili skriver:

    Det är den känslan du förmedlat ett tag… ett hopp, som lever vidare efteråt också.

  2. Islandsmamman skriver:

    Visst är det märkligt? Den där källan längst inne i hjärtat, den som porlar livslust och kraft, har man väl hittat den och sett den VET man att den finns och det kan göra all skillnad i världen när man inte längre vare sig ser eller hör den porla.

    Och när det lättar, det finns inget som slår den känslan när man har varit djupt nere. Medvinden. 🙂

    Du inspirerar mig!

  3. Mingla skriver:

    Härligt!!

    Ha en fortsatt trevlig helg nu..
    😉

Kommentera

