Härlig måndag

En härlig måndag har det varit – jobbet gick som en dans … kanske för att jag har två arbetsplatser för närvarande, får åka bil 4 mil (enkel riktning) och jobba på annan ort tre eftermiddagar några veckor. Det är lite kul att jobba på andra ställen också, speciellt när jag vet att det är tidsbegränsat. Visserligen blir det långa sträckor att åka på hembesök till någon, men va f-n – jag åker ju på arbetstid och kan lyssna på radion!

Att jobba inom hemrehabilitering är lite speciellt – det är patienter som verkligen behöver rehab, ofta med svåra funktionsnedsättningar eller ”bara” frakturer som tillfälligt hindrar dem från att fungera. Dessutom är det lite annorlunda att jobba i någon annans hem, det gäller att vara kreativ och hitta på lösningar som ska fungera i hemmet – det finns ju sällan träningsmaskiner hemma hos folk… man får greja med mjölpåsar som vikter, ett liggunderlag som balansträningsunderlag, garnnystan som handträningsbollar bara som några exempel. Dessutom ska ju träningen integreras i det vanliga livet – varje förflyttning kan göras till träning; för en halvsidesförlamad (exvis hemipares efter stroke) kan det vara ett träningspass att själv ta sig upp till sittande på sängkanten!

Dagen avslutades med ett entimmes karatepass, tillsammans med Danne som var den ende förutom mig som dök upp denna vackra och varma kväll. Vi körde så svetten droppade och kroppen känns riktigt fräsch trots det. Jag börjar komma i form, tror jag! Inte bara fysiskt utan också i sinnet.

Det känns bra.

4 Responses to Härlig måndag

  1. Linda Mpili skriver:

    Älskar att byta arbetsplats!

  2. SvavaValkyrie skriver:

    Låter som ett kanonkul jobb!

    Saknar att arbeta med människor. Numera jobbar jag bara med ingenjörer.

Kommentera

