Förälskad i Murakami

Jag håller på att läsa Haruki Murakamis 1Q84, del 2 av en triologi vars första två delar har översatts till svenska av Vibeke Edmond. Jag kan naturligtvis inte läsa japanska, men det känns som om hon har lyckats bra, då berättelsens språk är flytande och begriplig, trots att japanskan skiljer sig från västerländskt sätt att uttrycka sig. En kul detalj som framkommer i DN-artikeln är att tecknet för 9 är detsamma som för q – därav titeln.

1q84 är en sällsynt vacker bok, en bok med en intrig så märklig, så förunderlig. Thriller, kärleksroman eller bara en science fiction? Ingetdera och allt ändå. Murakami skriver med ett språk som är lättsamt men ändå vackert och flytande, hans intrig håller ihop trots att den vindlar omkring på de mest konstiga sätt. Murakami beskriver vardagshändelser och historiska fakta med samma flytande språk, lättsamt men ändå korrekt, det är en fröjd att läsa!

Bokens två huvudpersoner, Tengo och Aomame figurerar var och en för sig, men tycks knytas ihop alltmer ju längre berättelsen fortgår. Under berättelsens gång visar det sig att de har gått i samma klass i småskolan och gjort intryck i varandra som är omöjliga att utplåna. Båda två vårdar sitt minne av den andre med stor vördsamhet och som läsare undrar man förståss om de två så småningom kommer att träffas igen. Kärleksroman? Ja, fast på ett helt annat plan än vad vi är vana vid.

Murakami berättar om historia som ändras – eller var det verkligheten som ändrades när historien ändrades? Hur blir nuet när historien ändras – blir den också annorlunda eller fortgår nuet ändå? Murakamis språk är enkelt men ändå komplicerat, hans berättarteknik är lysande – det är svårt att slita sig från boken när man väl har börjat – berättelsen lämnar frågor som bara måste bli besvarade.

Jag har valt att läsa böckerna som e-böcker, det fungerar rätt bra. E-boksläsaren (Sony e-reader) är lätt att hålla i, den väger nästan inget, jag ser alldeles utmärkt att läsa på skärmen utan glasögon och det är ett plus när man som jag, läser i sängen. Dessutom är det ju bekvämt att ha alla böcker i läsaren om man skulle vilja läsa något annat emellan …

Det är sällan jag träffar på författare som jag förälskar mig i, men Murakami är en av dem. Kanske för att berättelsen är så spännande, kanske för att berättandet är så annorlunda – vad vet jag.

Jag är helt förlorad i Murakamis värld!

8 Responses to Förälskad i Murakami

  1. Linda Mpili skriver:

    Man blir onekligen lite intresserad.

  2. Elvira skriver:

    Jag hittade Murakami tack vare dig Ninja. Läser just nu Norwegian Wood. Började med Kafka på stranden. Jag kan bara hålla med dig – läsvärda och annorlunda! Tack Ninja! /Elvira

  3. Christine skriver:

    Måste då få rekommendera ytterligare: ”Fågeln som vrider upp världen” och ”Vad jag talar om när jag talar om löpning”. Du kommer älska dem!

  4. Thomas skriver:

    Han är lysande! Och har skrivit så mycket!
    Det finns en hel värld att upptäcka 🙂

Kommentera

