Morgonrutiner

Mina morgonar är rätt inrutade, jag gör samma saker varje morgon, varje vardag.

Min fina väckarklocka, en sån där som börjar lysa en halvtimme innan den låter illa, den ringer 06.21. När jag kommer till köket för att sätta på vattenkokaren  och äggkastrullen brukar köksklockan, som alltid går 3 minuter före, visa på 06.51. Jag förstår inte riktigt hur det går till.  

Därefter släpar jag mig till duschen medan kaffevattnet och ägget kokar upp. Efter duschningen är det läge att vrida ner plattan för äggen och torka håret samt få på sig lite kläder. Halvvägs i påklädandet ringer äggklockan och jag snubblar iväg till köket med byxorna halvt uppdragna eller behån halvt påknäppt. Det har hänt att jag har hunnit färdigt, men oftast får jag leta kläder en stund vilket försenar påklädandet. Ungefär 07.03, efter köksklockan, sätter jag mig och äter frukost och intar min första balja kaffe medan jag läser nyheterna på lilldatorn eller i mobilen.

Vid 07.15, fortfarande enligt köksklockan, plockar jag undan och letar glasögon, nycklar, mobil och snusdosa. När hallklockan, som visar rätt tid är 07.17 är jag påklädd och på väg.  Efter att jag har låst ytterdörren måste jag återigen in för att hämta något som jag har glömt; matlådan, regnstället, snus eller bara sätta på mig skorna, det har hänt att jag har stått i strumplästen ute i trappuppgången och inte riktig förstått vad som är fel.

07.19 står jag ute vid cykelstället och låser upp alla lås på cykeln, svär över att jag återigen glömde sätta påse över sadeln och sen cyklar jag iväg. Oberoende hur fort jag cyklar tycks cykelfärden ta 19-21 minuter – cyklar jag fort måste jag vänta vid trafikljus, cyklar jag saktare brukar jag hamna på grönt hela tiden.

Jag stämplar in 07.42-07.45, om jag kommer ihåg att stämpla in, det händer att jag missar det ibland, och intar min första kopp kaffe vid 08.00.

10 Responses to Morgonrutiner

  1. Linda Mpili skriver:

    Haha det här var roligt!!

  2. Islandsmamman skriver:

    Hehe, jo, morgonen går på rutin. Helt klart. Jag skulle nog kunna skruva av huvudet och ändå ta mig igenom morgonen utan problem, det sitter i ryggmärgen. 😉

  3. Anna skriver:

    Bra tid, 06.21! : ) Hur valde du mellan minutrarna och kom fram till att just 21 var det utlimata?

    Sen vill jag fråga om det där med ”stämplingen”. Måste man ”stämpla in” som sjukgymnast?! Jag trodde stämpelklockor inte fanns längre…

    • Ninja Ister skriver:

      Snoozen, Anna, snoozen. Den går på var 9:e minut. Jag räknar helt kallt med att snooza minst en gång.

      Vi loggar in oss på datorn när vi kommer, när vi går på och av lunch och när vi går hem – datorn håller koll på vår flextid, vi slipper räkna. Praktiskt när man kommer ihåg det.

  4. Anna skriver:

    Fast det låter ändå lite konstigt. Som sjukgymnast har man väl ett visst antal kunder per dag (?) och om man bara genomför dessa kundbesök så borde det väl vara skit samma när man kommer och går hem? Eller?

    • Ninja Ister skriver:

      Nämen det är en massa annat kringarbete också, journalskrivning, hjälpmedelshantering och annat tjafs. Jag har alltid administrativ tid till 08.30 då jag ju är så morgontrött. Och ibland har jag 25 patienter, ibland 7 om dagen, beroende på diagnoser. Det händer ibland att patienter uteblir eller lämnar återbud så det är aldrig säkert hur dagen kommer att se ut.

      Dessutom bestämmer jag över min tidbok själv, jag kan strecka en eftermiddag och flexa ut tidigt.

  5. Anna skriver:

    Menar patienter, inte kunder.

  6. Anna skriver:

    Ok. Jag måste genomföra mina lektionspass och förväntas vara på jobbet mellan 08.00 och 16.45 men mina tider loggas inte. Jag och mina kollegor jobbar tills vi är färdiga typ, vilket innebär att gå hem kl fyra ibland och halv sex ibland.Men visst finns det riskt för ”fusk” då…

Kommentera

