Lite spänning dödar inte

Jag ser fram emot att komma in i en ny lägenhet, att börja ett nytt liv i höst. Jag och Chili-Nisse Jansson, vi ska ha det så mysigt i höst i Vårt Nya Hem. När jag väl har fått allting uppackat, det blir lite upphackat då jag ska iväg till Malmö en vecka mitt i alltihopa … men nog får jag upp allt så småningom.  Mest funderar jag över hur jag ska få upp teven på väggen, men det löser väl sig – jag har borrmaskin och en massa borrar så jag kan borra många hål. Sen kan jag ju alltid ta till silvertejp för att förstärka det hela.

Tvättmaskins-inkoppling ger jag mig nog inte på, det är alldeles för många tåtar att hålla reda på. Senast jag kopplade in en tvättmaskin blev det lite fel – maskinen gick igång och den gick och gick och gick … men värmde aldrig upp vattnet. Det var tre kablar i väggen och fem i maskinen (eller det kanske var tvärtom?), så jag chansade lite. Randigt till randigt, det visste jag att jag skulle knöla ihop, men resten valde jag efter vad som såg snyggast ut. Elektrikern som kom och fixade det senare skakade bara på huvudet. Den här gången funderar jag på att märka kablarna när jag skruvar loss dom – då kanske jag klarar resten också.

Lite spännande ska det bli. Och det är ju inte spänningen som dödar – det är strömstyrkan.

8 Responses to Lite spänning dödar inte

  1. BeBest skriver:

    Elkopplingar ska man passa sig för att utföra på chans. Går det åt H-vete så betalar inte försäkringsbolaget det man ställt till med och fastighetsägaren kommer att kräva stora slantar … och många! En elektriker ska kunna fixa den elektriska inkopplingen … men gör elektrikern fel, går du fri från skadestånd även om mycket kärt och oersättligt kan skadas eller förstöras i händelse av läckande vatten eller elbrand.

  2. Jag skriver:

    Här håller jag med BeBest till fullo. Det är säkrast med elektriker. De kan också göra fel, men då gäller åtminstone försäkringen!

  3. morsanssvammel skriver:

    Jag säger också som BeBest. El skall alltid kopplas in av auktoriserad svagströmsepeleptiker…..eller vad de nu kan kallas?

    Hoppas Du har det bra!

    Kram!
    /Luddes Morsa

  4. Hydraul skriver:

    Betänk noga valet av sån där nisse också!! Elektriker, inte sån Felelektriker….*undvik* =)

    • Ninja Ister skriver:

      Någon felektriker vill jag inte ha hit. Hellre fixar jag det själv. Jag tror inte det är så svårt. Jag tog en bild på hur det såg ut… sen är det ju bara att göra likadant.
      Tror jag.

      🙂

Kommentera

