Ångestnivån stiger

Läste Lindas inlägg om boken Kärlek av Malin Johansson, tror jag ska ta och beställa den. Linda hade med en kort snutt – om hur en pizzabagare i Malmö undrar vad Norrland är för land, eftersom tjejen talar så konstigt språk.

Jag ska ju, som känt, till Malmö nästa vecka och träna karate. Jag är allvarligt oroad över om jag kommer att kunna förstå vad de säger därnere. Normalt tar det mig tre-fyra dagar att komma in i en annan dialekt, men skånskan kräver minst en vecka.

De två som är huvudinstruktörer på karateträningen – och bestämmer om man förtjänar det svarta bältet – är lite svårare att begripa ändå; högsta hönset är en dansk, som förhoppningsvis instruerar på engelska, näst högsta hönset är en från början engelsktalande som snackar skånska med brytning på amerikanska (eller kanske engelska). Och, javisst ja – det är dessutom så att alla tekniker benämns på japanska så det är ännu en aspekt som gör det svårare. Jag varit till Malmölägret förr och tränat, har alltså hört dem förr och inte förstått mycket …. när det dessutom är i en stor idrottshall med massor av folk och fläktar som låter, då har jag stått som ett fån några gånger och inte fattat någonting.

Så det räcker inte med att kunna sina tekniker, det gäller att förstå vad de vill att jag ska göra också.

Ångestnivån är fortfarande på gult, men nu är det inte långt kvar till rött.

8 Responses to Ångestnivån stiger

  1. malinthewriter skriver:

    Det som är charmen med Malmö är ju att det är så mångkulturellt, och människor som flyttar dit från andra länder får ju för sig att skånska är att beteckna som rikssvenska. Första veckorna när jag bodde där sa jag ”va?” fyrtio gånger om dagen … 🙂

  2. Anna skriver:

    Nejnejnej, han är ju amerikan!

  3. Ninja Ister skriver:

    Men Anna … jag ändrar lite i texten, för säkerhets skull!

  4. Lennart skriver:

    Det kommer att gå så bra så…

    *harkel*

Kommentera

