Jag skulle så gärna vilja vara värd det!

Prestationsångesten inför graderingen har börjat smyga sig på nu, jag har mardrömmar om hur jag gör allt fel! Jag har ju en hel vecka på mig att visa att jag kan, men jag vet att jag kommer att vara nära psykos när det är dags för själva uppvisningsdelen. Fan vad jag kommer att hata mig själv när jag står där och det är dags. Jag kommer återigen undra varför jag, den Medelålders Trinda Tanten i foträta skor, utsätter mig för dylikt mardrömslikt och dessutom betalar för det! Jag kommer att skaka av nervositet, adrenalinet fullkomligt sprutar ur alla celler … och jag kommer inte förstå vad de säger och allting kommer kännas bara hemskt. Jag hatar att gradera!

För min fortsatta karateträning har det ingen betydelse om jag klarar svart eller inte – karate har blivit en del av mitt liv och mitt sätt att hantera Livet, karateträningen är så mycket här och nu. I Dojon har jag funnit fristad från sorgen efter min Älskades död, fristad från stressen i arbetet, fristad från depressionen. Men i Dojon har jag också hittat ny kraft, nytt sätt att hantera saker i Livet. Att ta ett steg bakåt för att checka läget innan man agerar, att våga agera direkt när det behövs, förstå att ibland måste man blockera sig mot slagen och backa, ibland gå rakt på – även om risken finns att bli slagen. Och att det gör ont att bli träffad, men man tar sig vidare ändå. I Dojon har jag börjat hitta balans, inte bara i kroppen utan också i själen … låter väl lite flummigt, men så känner jag.  Så de här årens satsning på karate har inte varit förgäves även om jag skulle faila – jag kommer att fortsätta med träningen ändå, det går liksom inte sluta längre.

Men jag skulle så gärna vilja vara värd Shodan-graden.

12 Responses to Jag skulle så gärna vilja vara värd det!

  1. Elvira skriver:

    Du har rätt inställning, det måste vara värt en hel del. Vi kan inte jämföra oss med 20-30 åringar, det går inte att sparka lika högt.. Men karate är så mycket mer, attityd till exempel. Lycka till!

  2. Islandsmamman skriver:

    *håller tummarna*

  3. vaelkommen skriver:

    Det är klart att du klarar det.

    Ditt liv består av stenhård träning som bygger upp den psykiska balansen i kropp och själ. Man kan självklart dratta på arslet som alla andra ibland, men man känner den inre friden emellanåt. Man känner sig som en segrare, för det mesta iaf, dagar emellanåt är skit, men så är det för alla igen. Träningen är bra, inte bara för att bli bra, den ger självförtroende, ett lugn.

    Jag är ganska lugn, på gränsen till beskedlig, men det är yta. Innanför är jag en maskin som har en off/on-knapp.

    Vad ville jag säga? Jo, du klarar det.

    • Ninja Ister skriver:

      Träning är bra, ja. Det är nu när jag har en träningsfri vecka som det känns jobbigt, jag blir inte av med oron i själen. Allt bara väller över mig – det som har varit och det som kommer att bli.

      Mår faktiskt rätt pissigt just nu. Men det vänder väl så småningom.

  4. Det kommer att gå bra.
    Och skulle det nu inte göra det kommer det fler tillfällen för Ninja-Ister är inte den som ger upp.
    Go Ister!

  5. Anna skriver:

    Det är inte graderingen som avgör om man är värd ett svart bälte. Visst kan man misslyckas med en gradering, t.ex. om man skadar tårna på någon annans knä och måste avbryta, men vad det svarta bältet egentligen står för är att man har tränat hängivet i flera år och utvecklats fysiskt och mentalt, och det har du gjort.

    • Ninja Ister skriver:

      Tack, Anna. Jag ska tänka på det när det blir motigt under veckan. Om det blir det.

      Det kan ju tänkas att jag njuter i fulla drag varendaste pass!

Kommentera

