Shodan i Shotokan Karate JKA Sweden

Sitter på tåget mot Stockholm och känner mig så lycklig, så lycklig.

Jag klarade min gradering och får nu äran att ha svart bälte på mig. Shodan (första dan) i Shotokan Karate, JKA Sweden. Det är stort i min värld. Mycket stort. En Trind Tant i Medelåldern, det är jag. Med svart bälte i karate.

Själva upploppet idag kändes bara som just upplopp – jag skulle bara visa mina tekniker en gång till. Och mina kator. Och min fight.

Jag gjorde några tekniker fel, men det sket jag i, jag tog i allt vad jag kunde och det gick vägen. Katan (strikt form med bestämda tekniker) gjorde jag i min egen takt, lät mig inte stressas av de unga och snabba utan försökte kompensera min långsamhet med åtminstone bra kime (andning och fullkomlig spänd kropp) – jag kan ju inte mäta mig med 20-åringar i snabbhet.

Fighten var jag mest orolig för, jag är ju varken snabb i benen eller händer, men turligt nog fick jag en motståndare i fighten som var bra, då blir jag också bättre.

Nästan tio år har det tagit att ta sig hit och jag har tvivlat många gånger, veckan som har gått har varit tuff, både mentalt och fysiskt. Nästan så att det har varit mest mentalt jobbigt, kroppen känns faktiskt riktigt fräsch trots 13 karatepass, förutom knät då som molvärker rätt bra nu, men det gör inget. Inte ett dugg.

Jag har bedömts vara värdig Shodan.

Det känns bra. Det känns mycket bra och jag är så glad över att jag har en så bra klubb med bra tränare som ger så mycket av sin tid och kunskap, i princip utan ekonomisk ersättning.  Det kallar jag för hängivenhet.

Jag känner mig lycklig idag. Ett mål är nått. Nu ska jag vila i känslan ett tag, sen är det nya äventyr som väntar.

Jag har bedömts vara värdig Shodan.

28 Responses to Shodan i Shotokan Karate JKA Sweden

  1. Virknålen skriver:

    Åh, grattis så mycket på dig!!! Du har klarat något riktigt stort nu 🙂

  2. Soulsister skriver:

    Är verkligen glad för din skull Jaana! Bra jobbat! Njut av känslan, sug på karamellen och fånga stunden. Sen vill ja se bältet!

    Lyckosparken behövdes inte 🙂

  3. klös i ösregn skriver:

    stort grattis..fan de gjorde du bra du trinda tant 🙂

  4. Islandsmamman skriver:

    Grattis!
    Jävlar vad du är BRA! 🙂

  5. vaelkommen skriver:

    Fan så bra, och du var värd det. Njut av segerns sötma så länge det går, sen väntar andra Dan.

    Du är bra Ister!

  6. Linda Mpili skriver:

    Sjukt bra jobbat!! SVART bälte.
    Minns för några år sen när det var nån listgrej på AB. Och vi skulle skriva en falsk grej.

    Du skrev att du hade svart bälte. Och alla gick på det.

    Du förstod inte varför, du hade ett bälte i en annan färg (grönt??? vild chansning) och var nöjd med det.

    Men nu idag, är den falska punkten helt sann. Så jävla coolt.

    • Ninja Ister skriver:

      Så jävla coolt. Jepp. Jag har svårt att smälta det själv.

      Nu kan jag kalla mig för ”Junior instructor”. Haha. Junior, jag! Men det kallas så, första och andra svarta, sen blir man Instructor.

      Men jag får utöva karate alldeles själv, jag har så att säga examinerats för att få utöva Shotokan karate inom JKA Sweden (Japan Karate Association).

      Nu är det bara att fördjupa sig i karatens värld. Där blir man aldrig fullärd.

      Men jag har bedömts vara värd Shodan. Det är stort för mig.

  7. Grattis. Så himla roligt att det gick bra. Super Ninjan slår till igen.
    Kommer tänka på dig nästa gång jag kämpar med nåt.
    GRATTIS! Fan, vad bra du är.

  8. Lennart skriver:

    Grattis.

    *ser impad ut*

  9. Thomas skriver:

    Du är grym!!!!

  10. Badaren skriver:

    Grattis som bara fan!

  11. katrinbiolog skriver:

    Största Grattiset!
    Jag blir SÅimponerad!!

  12. Christine skriver:

    Det visste jag väl!? Dej klår man inte i första taget, varken fysiskt eller psykiskt! Du äger , Ister!

  13. Jag skriver:

    Nämen grattis! Jag höll på att missa det!

  14. Rok skriver:

    Grattis!! Välkommen till Yudansha-gänget!

Kommentera

