Jag växte

Jag låg halva natten och analyserade veckan som varit och själva graderingsdagen. Vad jag gjorde rätt, vad som blev mindre rätt, men framför allt hur det kom sig att jag inte skakade av nervositet när det var dags att visa upp sig och bli bedömd. Jag kommer att fortsätta att analysera allt i småbitar, för det kändes som om det faktiskt skedde en utveckling i min karate under veckan. Jag lärde mig att hantera min nervositet.

I slutet på maj gick jag ju upp för att få godkännande till att få åka till svartbältesgraderingen och då var jag ju så nervös att jag skakade, dessutom fick jag en black-out också i katan. Det var en vidrig upplevelse.

Igår var jag inte nervös. Jag var taggad, men inte nervös. Dagarna innan var jag nervös men sedan hörde jag den Högt Graderade från Huvudstaden säga till sina elever; Va  f-n, tänk inte på vad ni inte kan, visa upp det ni kan istället! Passet innan hade han också talat om vikten av att vara förberedd för olika saker, olika scenarion, att anpassa sig efter situationen. Att ta itu med problemet som är här och nu, istället för att oroa sig för vad som kommer sen. Här och nu.

Så det blev mitt mantra för fredagen. Jag var där för att visa vad jag kunde. Inte för att fråga om jag fick svart bälte.

Det blev enorm skillnad. Jag växte.

10 Responses to Jag växte

  1. Grattis bästa Ninja till det svarta bältet! =)

  2. Larsson skriver:

    Nu blev jag lite Ninjablödig i ögat efter att ha läst dina senaste inlägg. Återigen, GRATTIS.

  3. Islandsmamman skriver:

    Vad du ser beror ju helt på var du står, har jag märkt. Det är fantastiskt vad en skiftning i vinkeln kan göra och alltid lika uppfriskande och lärdomsrikt när man upptäcker/får det påpekat. 🙂

  4. Johan skriver:

    Grattis !!!
    Då var det dags att börja träna karate , nu har vi ju i alla fall grunderna 🙂

    • Ninja Ister skriver:

      Jepp. Nu får vi börja träna.

      Det är som när jag tog sjukgymnastexamen för 20 år sedan – då fick jag börja utöva yrket. Nu börjar jag kunna att vara sjukgymnast.

      Vi kanske kan lite karate om 20 år?!

  5. ghostopinion skriver:

    Där ser man vilken förändring några enkla ord vid rätt tillfälle kan åstadkomma. Ordens makt…

Kommentera

