Hur ska jag få henne att förstå?

Vaknade tidigt i morse, Dottern berättade att hon skulle skjutsa en Väninna till sjukhuset. Utan att gå in på detaljer så har denna unga kvinna haft ”hård sex” och gått sönder rätt mycket, det hände för en vecka sedan, men kroppen vill inte läka riktigt.

Vad jag sörjer över är att hon, denna Dotterns Väninna, som jag också har känt i många år, inte riktigt förstår att hon faktiskt har blivit misshandlad. Hon följde ju med honom frivilligt. Men mig veterligen går man inte sönder av hård sex, inte när båda är med på det på lika villkor.

Jag blir så ledsen när jag ser unga tjejer som  blir tilltufsade, misshandlade, missbrukade. Och när de tror att det är så det ska vara, att de själva är orsaken till misshandeln. Jag känner igen resonemanget, ursäkterna, förklaringarna; jag skulle inte har följt med honom, jag var ju full, jag gick ju med på det i början, han förstod nog inte hur hårdhänt han var. Jag känner igen skammen, jag känner igen självföraktet –  jag var ju där själv en gång i tiden.

Men skammen och självföraktet ska ligga hos förövaren, hos den som skadar. Det är han som ska bära skammen. Det är han som ska känna sig skyldig. Han som gjorde henne illa. Han som skadade henne.

Ingen har rätt att skada henne. Ingen. Ingen.

Hur ska jag få henne att förstå?

14 Responses to Hur ska jag få henne att förstå?

  1. Christine skriver:

    När det gäller detta ämne, så känns världen ur led. Stackars tös.Hon har åtminstone lyckan att ha en väninna att stötta sej på.

  2. Slottsfrun skriver:

    Instämmer med Christine…
    Blev illa berörd… Fint beskrivet av en tråkig historia, onödig historia. Tur hon har din dotter till kompis!

  3. jh99 skriver:

    Ordlös på ett sätt…tyvärr.
    Undrar ibland vart saker och ting är på väg.

  4. Det är så sorgligt. Övergreppet och skammen som inte borde vara deras att bära. Tur att ni finnas där för den här tjejen ialf.

  5. Islandsmamman skriver:

    Kära nån. Man blir alltid lika ledsen och modfälld.
    Alkohol gör det hela ännu svårare för då blir det ännu lättare för tjejerna att ta på sig förövarnas skuld. Tacka vårt fina rättssystem för att det fortfarande är så – de brukar ju tycka att om en tjej varit ensam och/eller sexuellt aktiv, berusad eller klädd i något annat är skiddräkt få hon skylla sig själv. 😦

    Jag hoppas ni kan nå fram till henne.

    • Ninja Ister skriver:

      Det är så vidrigt att det fortfarande är så. Att vi fortfarande låter unga tjejer bli utnyttjade, misshandlade utan att tydligt lägga skulden och skammen där den hör hemma.

      Hos förövaren.

  6. Lottchenn skriver:

    Jag tror att du gör en stor skillnad bara genom att formulera en annan version av vad som hände.

Kommentera

