Amerikanskt vs norrländskt

Amerikanens morfar begravdes idag och begravningskaffet hölls här i huset. Jag var inte med på själva begravningen, men Dottern berättade att det var fint, eftersom han var veteran var det en begravning med militära hedersbetygelser (heter det så, det ser så konstigt ut?), det var som på film med skjutning och vikning av flaggan… alltså inte skjutning av flaggan utan skott i luften och därefter vikning av flaggan.

Det var fullt med söner och brorssöner och ingifta döttrar här hela dagen … och alla var så där amerikanskt trevliga och småpratade hejvilt. Jag bara lyssnade, log och försökte se ut som om jag förstod allt de sa och hummade med och oräkneliga thank you, how are you och you too har passerat mina läppar idag. Visst, det är trevligt när människor småpratar, men jag föredrar nog det norrländska sättet att kommunicera.

Dottern och jag smet på slutet och fick pedikyr varefter vi släntrade in på Starbucks på Barnes&Nobel så jag kunde gå omrking bland böckerna sippandes på min Mocha Frappucino med vispad grädde. Rena himmelriket med andra ord!

6 Responses to Amerikanskt vs norrländskt

  1. kramgoaullis skriver:

    Men vet du Ister…Jag har norrländska föräldrar och är halvt uppvuxen i norrland och min släkt (och i synnerhet jag*fniss*Tar effektivt död på myten ”tysta norrlänningar”

    Maken säger att han aldrig mött sån ”tjattrig”samling människor *skrattar*

    * ger dig en rejäl gokram*

  2. ninapinas skriver:

    Låter som en skön semester. Avkopplande.
    Mysigt att umgås med döttra..

  3. zoocom skriver:

    Morfar, då var han med i WW2 eller Korea. Tom kanske i Vietnam, åren går ju. Same same diffrent shit, som någon sa. Fattar fortfarande inte.

    Du kunde iaf låta någon lära dej vika flaggan, det kan inte jag och har försökt några ggr. Nåja, det är ju inte hela världen.

    Ha det gott!

Kommentera

