Semesterbok

Som semesterläsning har jag haft bla Arne Dahls bok Viskleken. Det är en relativt fristående bok om resterna av A-gruppen, som han har skrivit 10 böcker om tidigare. Denna nya bok är, som de tidigare, mycket bra.

Arne Dahls deckare/thrillers skiljer sig från många andra dussinproduktioner genom att ha ett underbart språk utan att vara tillkrånglat, hans persongalleri har djup, det är inga schablonpersoner som tecknas i hans berättelser. Det är människor man får lust att känna, människor som man får lust att tala med. Och han behöver inte låta sina kvinnliga personer vara några superfeminister, lika lite som hans manliga personer är machomän. De är helt enkelt människor, vissa trevliga personer till och med dör i hans berättelser!

Intrigen är som vanligt komplicerad med många trådar som han skickligt lyckas knyta ihop på slutet. Slutet som sällan blir som man trott, slutet som alltid verkar realistiskt. Och slutet som gör att jag vill ha mer, mer, mer av hans berättelser. Jag vill veta hur det går för människorna!

Jag rekommenderar boken varmt till alla deckarläsare. Själv har jag läst den i e-boksformat på min läsare, lånade den helt gratis på mitt bibliotek!

Läs boken och njut!

4 Responses to Semesterbok

  1. zoocom skriver:

    Vet du en som är bra, hans skrivsätt påminner om GW Perssons. Lars Bill Lundholm. Han har skrivit Skärgårdsdoktorn, men det är hans deckare som jag gillar. Östermalmsmorden, Södermalmsmorden och andra Sthlms stadsdelar.

  2. Bokmalen skriver:

    Håller med dig!! Läste ut denna bok för någon vecka sedan och är ganska överraskad att jag hållit mig borta så från hans böcker. För de är bra och lite annorlunda. Det var en skrämmande men välformulerad intrig. Jag tror att detta var den 3:dje boken av honom som jag läst och börjar nu fundera så smått om jag skall ta och läsa ikapp mig på hans böcker.

Kommentera

