Mera barfotalöpning åt folket!

Linda Mpili har skrivit ett inlägg om barfotalöpning, hon kallar det för löparnas LCHF… lite skoj är det, speciellt för mig som är både LCHF och Five Fingerslöpare.

Jag springer i mina Five Fingers i terräng och på löpband och tycker att det är fantastiskt skönt att springa utan tunga skor. I terräng kommer tåskorna verkligen till sin rätt – det är en njutning att springa! Jag gillar verkligen att springa i mina tåskor på mjukt underlag, däremot känns det inte riktigt bra när det blir hårdare underlag. I terräng är det ljuvligt underbart, det är som om man skulle kunna springa hur långt som helst!

Nu när jag har sprungit på löpband senaste gångerna, hade jag mina Nike Lunarglides första två passen och mina Five Fingers två senaste passen. Knät mådde faktiskt sämre av att springa i Lunarglides än i tåskorna, jag har alltså artros i knät och det borde vara tvärtom, men konstigt nog har jag mindre ont av tåskorna. Däremot har mina hälsenebesvär helt försvunnit sedan jag slutade att springa i heldämpade Asics, dock kommer jag att använda dom till vintern igen, det är inte kul att sätta på broddar på tåskorna …

Jag tror att det är bra med så lite tjafs som möjligt runt foten när man springer, jag är numera övertygad om att många av hälsene- och knäproblem beror just på att vi har skor på oss hela tiden.

Men jag tror också att man inte bara kan börja springa barfota hur som helst, inte när man alltid har haft fötterna i skor tidigare – man måste träna upp fötternas muskler, precis som allt annat. Själv har jag ju tränat karate i många år och som bekant så görs det alltid barfota. Jag minns att jag i början hade det besvärligt med fötterna på karaten, men med tiden har jag byggt upp musklerna, så när jag började med tåskor var det inga problem alls.

Jag gillar tåskor, det är nästan som barfota. När jag får på mig tåskorna får jag lust att hoppa, springa, klättra på väggar och göra en massa annat kul! Däremot har jag svårt att tänka mig att springa helt barfota – tänk att trampa i hundskit med bara fötter!!  Yäck.

Mera barfotalöpning åt folket!

[Redigering – här en bra sammanfattning av forskning kring skor och skador, läs och begrunda.]

4 Responses to Mera barfotalöpning åt folket!

  1. Thomas skriver:

    Håller med! Tåskor is the shit!

  2. SvavaValkyrie skriver:

    Har aldrig provat. Får lägga det till listan.

Kommentera

