Fläkthjälp önskas!

Jag ska ju inskaffa en fläkt till köket, just nu har jag bara ett fyrkantigt hål med en plåtskiva framför som man kan vrida på. Det är ju ett gammalt hus, det här. Dessutom har jag lyckats få ner lamphållaren vid spisen, skulle bara byta glödlampa och hela härligheten ramlade ner. Nu är det ett fult litet hål med två kablar som sticker ut, så jag måste nog skaffa den där fläkten rätt snart.

Men jag förstår mig inte på fläktarna riktigt … jag antar att jag inte kan ha en vanlig fläkt utan måste ha en kolfilterfläkt… och jag läste om fläktar och tydligen stoppar man in ett kolfilter till en vanlig fläkt?! Eller? Styr man röret till hålet (det fyrkantiga) och har ett kolfilter emellan. Eller?

Jag fattar nada. Nedan en bild på lamphålet och utsugshålet.


Här nedan två bilder på lite ögongodis som jag har i sovrummet, just nu räcker det med sådana män i mitt liv.

Pia Elfström är konstnären bakom bilderna.

5 Responses to Fläkthjälp önskas!

  1. Soulsister skriver:

    Jag kan heller inget om fläktar….mer än att jag uppskattar när de funkar som de ska 🙂

    Tack för din peppande kommentar inne hos mig, det betyder mkt.

    Må gott!

  2. emilsthlmMats skriver:

    Hej!
    Du ska ha en kolfilterfläkt. De har självdrag i ditt hus och där får man inte montera fläkt direkt mot luckan. Du köper kolfilterfläkten lös och skruvar fast den ovanför spisen.
    /E

  3. emilsthlm skriver:

    Hej igen!
    Just hålet i väggen får man proppa igen med en rund plastskiva och därifrån dra en elkabel neråt till den uppmonterade kolfilterfläkten. Det ska vara en fläkt med belysning.
    Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?
    /E

  4. emilsthlm skriver:

    Hej!
    Fixar du fläkten nu?
    /E

Kommentera

