Avundsjuk och missnöjd som löpare

Jag har med större och större avundsjuka läst om bloggare som springer längre och längre – Eva som klämde i med två mil häromdagen och Bettan som har två mil som något som återkommer i hennes träningsschema. Även andra, vänner på Facebook, som springer långt och ofta avundas jag. Jag grämer mig över att jag bara kommer runt på femkilometersspåret. Haft lite dåligt samvete för att jag inte springer så långt, att jag bara finspringer.

Jag ser vad andra gör, men det jag inte gör. Och så får jag dåligt samvete.

Att jag i vår och sommar haft fokus på karaten har jag helt glömt bort. Att jag faktiskt har klarat Shodangraderingen har jag redan glömt. Att min artros faktiskt är i ett läge då det inte går att springa längre än 30-40 minuter, det förtränger jag – bara utanför löpspåret, när jag är där så kan jag tyvärr inte förtränga det. Att jag kör minst två 90 minuters karatepass i veckan, det räknas liksom inte, precis som simningen som jag har svårt att se som något annat än rehabilitering eftersom jag inte kan simma så fort att jag blir trött (dålig teknik!).

Så jag går omkring med dåligt samvete. För jag löptränar inte som jag borde. Jag springer ju bara två pass i veckan, på 5-6 km.

Varför kan jag vara nöjd?

16 Responses to Avundsjuk och missnöjd som löpare

  1. Anna skriver:

    Men lägg av med det där. Du förstör ju njutningen i träningen med såna tankar. Din insats är imponerande.

  2. Camilla skriver:

    Hallå Människa;D.
    Jag håller fullt och fast med Anna!
    Du inspirerar mej och säkert fler med mej.
    Det konstiga med dina tankar är att du inte är ensam om dom.
    Man glömmer ofta att se sin egen insats i det man åstakommer.
    Nä ut och finspring! Det är bättre än inget!

  3. Christine skriver:

    Ta dej nu i hampan, för fasen Ister! På med ett nytt nikotinplåster, o inget pip o gnäll! *sagt i en kärleksfull ton*

  4. Ken skriver:

    Du är en medelåldersdam som har svarta bältet i karate. För mej får folk springa hur djävla långt som helst dagarna i ända, den som verkligen imponerar är ju du.

    • Ninja Ister skriver:

      Fast … det där med svart bälte, det känns inte så häftigt längre. Jag har ju tränat så länge så karaten känns inte som träning, det är bara en del av livet.

      Det är kanske det som är problemet … att jag fortfarande tycker att träning ska vara plågsamt och tråkigt – vilket jag ofta tycker att löpning är – karate är ju aldrig tråkigt, det är alltid lika kul. Då kan det ju inte vara träning?!

  5. golfnerden skriver:

    Ha ha, ja ut och spring med dig nu!
    Vad väntar du på? 🙂

    *lägger mig själv i soffan och slappar*

    • Ninja Ister skriver:

      Jag var ut, men löpet fick ett nesligt slut – jag tvingades att haltande ta mig hem då knät smärtade … och andra benets vad började krampa.

      Kanske för att jag hade joggingskor på mig istället för tådojjorna.

  6. Linda Mpili skriver:

    Du kommer kunna öka löpningen igen så småningom. I vinter kör vi långpass, du är ju inte ens beroende av fint väder. Det kallar jag löpare!

    • Ninja Ister skriver:

      Nä, vädret har ingen betydelse för mig – bara det inte är kallare än -15°,då börjar jag känna mig lite tveksam. Regn och snö spelar ingen roll.

      Jag ska vila lite från löpningen, tills knät är bättre. Sen kommer jag igen!

  7. Linda Mpili skriver:

    You better! Behöver lite inspiration när jag ska ge mit ut i kylan… och jag vet att du alltid går ut… till slut. 🙂

  8. Å, jag vet precis vad du menar!
    Har en gammal kompis som inte sprungit på årtal som började springa nu i sommar och nu gör samma miltider som jag. Och kollegan som klagar över att han inte kommit igång ordentligt med maraträningen och springer milen under 45. Eller chefen som undrar om hon verkligen orkar halvmaran (som jag lurat henne att anmäla sig till) och drar ut och springer 24 km på 1:58.
    Jag är naturligtvis väldigt glad för dem, jag är väldigt avundsjuk och i hemlighet önskar jag att de inte var så trevliga så jag kunde hata dem lite istället!

Kommentera

