Livets Nåd

Idag har det varit en tung dag, sorgen har krävt uppmärksamhet. Vissa dagar låter jag inte den få uppmärksamhet, men idag har jag låtit känslorna ta sin plats. Det gör fortfarande ont, saknaden är stor, men jag reder mig, jag gråter en skvätt, jag rasar en stund och stillar mig sedan.

Och jag känner mig lyckligt lottad ändå. Lyckligt lottad för att jag träffade honom, det var en sådan osannolik tur! Lyckligt lottad som fick en tid tillsammans med honom. Lyckligt lottad för att jag fick vara med när han lämnade Livet.

Att träffa på en människa i sitt liv, en människa som förstår en, en människa som man vågar vara helt sig själv med, i vars närvaro allting är så självklart, ingenting är dolt, ingenting är farligt.
Att träffa på en människa som man kan vara till tröst för precis lika mycket som att bli tröstad av den andre.
Att träffa på en människa som helar i ens själ med kärlek och kunna lindra den andres smärta med sin kärlek.

Att träffa på en sådan Människa är Livets Nåd.

5 Responses to Livets Nåd

  1. Jag skriver:

    Ja. En nåd. Men det är stort att du i sorgen och saknaden kan känna dig lyckligt lottad. Det måste vara oerhört svårt. Och jag kan tänka mig att just att du kände dig så lyckligt lottad bara förstärker känslan av förlust.

    • Ninja Ister skriver:

      Det är både och. Vi upplevde någonting fantastiskt tillsammans, vi tog fram varandras bästa sidor. Vi grälade också, men även mitt i det svåraste visste vi alltid att kärleken fanns där.

      Det är svårt stundtals, men ibland känns det helt okej och livet är rätt bra ändå.

      Jag måste ju trots allt göra mig ett liv som är värt att leva.

  2. Kyrksyster skriver:

    ”Sorgen är kärlekens pris” är en sliten klyscha, men ändå sann.
    Det är gott att din tacksamhet för vad du fick lindrar saknaden. Det är en sund väg.

  3. Jag skriver:

    Ja, så är det ju. Du måste ju det.

Kommentera

