Höga blodfetter med LCHF!

Idag fick jag svar på mina  kolesterolvärden, efter närapå tre år med mer eller mindre strikt LCHF. Jag äter huvudsakligen mättade fetter – i form av grädde, smör och ost och min kost består av kött, fågel och fisk samt ovanjordsgrönsaker. Jag äter kolhydrater lite då och då i form av godsaker och glass, men huvudsakligen håller jag mig nog kring 30-50 g kolhydrater per dag.

Högre tal på allting, men lägg märke till att det som har förändrats mest är HDL, dvs det goda kolesterolet.

090123 110915
fS-HDL kolesterol (goda k) 1,5 2,3
fs-LDL-kolesterol (onda k) 5,6 5,7
Fs-TG 1,1 1,0
LDL/HDL-kvot 3,7 2,4
S-kolesterol 7,5 8,4

Hur man tolkar ovanstående siffror kan man läsa om hos exempelvis Kostdoktorn, hos honom finns en hel sida om kolesterol. Själv känner jag mig nöjd med att det goda kolesterolet har höjts.

Eftersom jag tidigare redovisat lite viktsiffror, kommer det nya här.

100610

110915

Skillnad

Vikt

83,9 kg

69,5 kg

– 13,9 kg

Fett %

42 %

33,7 %

8 %-enheter

Fettmassa

35,2 kg

23,4 kg

– 11,8 kg

Muskelmassa

46,2 kg

43,8 kg

– 2,4 kg

BMI

33,6

27,8

5,8

Jag har alltså tappat 14 kg i vikt sedan jag återigen vågade väga mig, men endast dryga två kg i muskler. Jag har tränat rätt hårt under året, både löpning, karate och styrketräning – och inte kolhydratladdat någonsin. Jag har kunnat käka en stadig ägg-och-bacon-frukost på morgonen, en näve mandlar på eftermiddagen och kört ett 90 minuters karatepass eller löppass på kvällen utan att gå in i väggen.

”LCHF kan man inte hålla sig till den utan man återfaller hela tiden.”
Jo, det är rätt, jag ”återfaller”. Men när jag gick under tallriksmodellen ”återföll” jag hela tiden – och gick stadigt upp i vikt, månad efter månad. Och hade ständigt ångest över vad jag åt och inte åt.

”LCHF är en extremkost då man förbjuds en massa godsaker.”
Jo, jag äter glass och godis, för jag älskar glass och godis – och jag går stadigt ner i vikt, månad efter månad. Och jag har aldrig dåligt samvete över vad jag äter.

”LCHF är inte bra i längden – det finns inga långtidsstudier på hur det påverkar kroppen.”
Jo, det är bra för kroppen i längden att väga mindre för att kunna röra sig lättare och må bättre. Att magen inte bullrar hela tiden och att kroppen inte ständigt slåss med mängder av blodsockersvängningar är bra för kroppen.

LCHF är da shit!

Jag kommer aldrig, aldrig någonsin att följa dietisternas råd om tallriksmodellen, jag kommer aldrig mer att plåga mig med hunger och sockersvängningar!

LCHF är da shit!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

12 Responses to Höga blodfetter med LCHF!

  1. Anna skriver:

    Jag har förstått att många får ungefär samma bild som du, ökade blodfetter visserligen men mer av det goda kolesterolet. Jag själv har inte kunskapen att tolka betydelsen. Men jag är hundra procent säker på att de gamla kostråden, som fortfarande är många dietisters kostråd, inte fungerar och därmed är skadliga. Enligt samma princip att man inte botar en knarkare genom lite ”lätt-heroin” vid varje måltid.

  2. Anna skriver:

    En erfarenhet med vad socker ställer till med: i dag hade vi studiedag och vi bjöds då på salladslunch med läsk eller vatten på burk som dryck. Kunde inte motstå att då ta en läsk och vad händer när jag är på väg hem från jobbet : jo jag känner ett sug efter mer läsk som inte är av denna världen! Går in på närmaste McDonalds för att få en Coca-Cola, vilket normalt aldrig händer om jag ätit en bra lunch utan snabba kolhydrater.

    • Ninja Ister skriver:

      Jag ”måste” inte äta, men jag blir jäkligt sugen efter sött ibland. Jag kan behärska mig, det är inte så att jag ger mig helt vilt på sockerskålen om det inte finns något annat…

  3. Micke skriver:

    Eller så sänker man allt utom det goda kolesterolet som jag har gjort, http://levstarkt.areaventyr.se/?p=1044

    • Ninja Ister skriver:

      Jag har läst en hel del om kolesterol nu och diskuterat med mina läkare (jobbar på en vårdcentral) och det känns som om blodfetter inte riktigt är ett bra mått på hälsa.

      Så jag struntar i det. Så länge jag kan jogga en mil och köra ett karatepass på 90 minuter är jag nöjd med min hälsa.

  4. Svorskan skriver:

    Det kändes bra att läsa detta inlägget och kommentarerna under. Jag håller med! Men liiiite tveksam är jag till mina ”nya” kolesterolvärden. Jag har bloggat om det i dag: http://svorskan.se/2011/september/nu-blir-det-val-hus-i-helvete.html.

Kommentera

