Läsplatta sökes!

Igår trampade jag på min läsplatta som låg på golvet brevid sängen. Tänkte väl inte så mycket på det förrän på kvällen när det var dags att läsa – övre högra hörnet visade sig ha blivit söndertrampat och jag kunde inte längre läsa texten där. Visserligen går det att scrolla, men det är inte acceptabelt när man som jag, läser fort. Min läsplatta heter Sony Reader PRS-600 och har fungerat felfritt sedan jag köpte den i april 2010. Mycket praktisk att ta med sig alla böcker på resa, skärmen är vilsam att läsa och den har bara finesser som man behöver.

Nu letar jag efter en ny läsplatta, men det tycks vara rätt dåligt med nya rena läsplattor, allting är surfplattor och det behöver jag inte. Jag vill inte heller ha en belyst skärm utan vill ha med elektronisk bläck – det är vilsammare för ögat att läsa elektroniskt bläck. Och när jag fastnar i en bok så läser jag ofta tills boken är slut… även om klockan blir mycket på natten, så det kan bli många timmars läsning. Kindle och andra märken som är knutna till speciella butiker är inte heller något jag är intresserad av, jag vill ha en läsare som kan läsa så många olika filtyper som möjligt – jag lånar ju en hel del e-böcker på bibliotek och de är ofta i e-pub eller pdf-format, så det är ett måste.

Har någon av mina eminenta läsare förslag på en bra platta?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
4 Responses to Läsplatta sökes!

  1. Brandon Lee skriver:

    Absolut,.spika fast en boksida på en skärbräda och platta på!,.en tvättäkta Cutting-Board Reader CBR-666. Mycket nöje,.akta fingrarna när du spikar fast sidan.

  2. hatamej skriver:

    Haru frågat på Pricerunner.se?

  3. Ninja Ister skriver:

    Det lutar faktiskt åt den här
    http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&productId=8198552921666384229

    En julklapp till mig själv får det bli. Dottern kommer ju hem över julen… hon kan inhandla den till ett bra pris!

Kommentera

