Après toi

Après toi

Eftersom ”bästa bot
mot hjärtesot
är skratta”

har jag nästan fläkt käften ur led
i snart tjugo år, nu.
Flabbat så kinderna blev till stora bulor,
blossande av livslust.

I stället för att blekna
av den dagligen vaknande
smärtan

i tomrummet

efter dej.

Majken Johansson

4 Responses to Après toi

  1. cocoon skriver:

    talande

    • Ninja Ister skriver:

      Ja.

      Det märkliga med poesi, med ord…
      Det märkliga är att ibland läser man utan att förstå, orden går förbi, man bara läser och iakttar, ser orden och begriper dom men ändå inte.

      Helt plötsligt händer det.
      Helt plötsligt händer det att gamla ord, som man läst så många gånger förr, helt plötsligt tar orden tag i hjärtat och landar, tröstar.

      Därför älskar jag poesi.

      Per Lagerkvist;
      Min älskade kommer inte åter,
      men min kärlek kommer åter till mig.
      Det jag levat kommer inte åter,
      men mitt liv är åter hos mig.

  2. cocoon skriver:

    och jag kommer att tänka på det jag skrev en gång till dig
    för tusentals år sedan
    eller kanske det var igår…

    ”höstens bleka sjö
    bär sin himmel lätt och tyst,
    såsom liv och död i ett ögonblick
    i en somnad våg varandra kysst”

    E S

Kommentera

