Söndagspromenad i Gävle

Tog en söndagspromenad idag. Först till biblioteket för att kolla in dagstidningen, därefter till Wayne’s Coffee House på Gävle Strand för en kopp espresso med vispgrädde, på uteserveringen, inpackad i en filt. Tursamt för mig var att de hade öppnat en halvtimme tidigare än vanligt på söndagar. Därefter följde en planlös rundgång i Boulognerskogen, där jag bland annat mätte upp en sträcka på 400 meter för att kunna springa intervaller. Agnes von Krusenstjernas Allé är exakt den sträckan. Slank sedan in på SOS-kiosken och inhandlade lite dricka, men beslutade mig för att inte äta där idag.

Vidare mot urnlunden där min Älskades aska finns, det var tredje gången jag besökte hans grav. Jag förstår inte riktigt vitsen med att besöka graven, det känns bara konstigt. Eftersom det är en urnlund så finns det bara en gravsten, man får inte lägga blommor eller smycka på något sätt … känns bara konstigt att stå och stirra på gravstenen! Dessutom ligger urnlunden i närheten av en av mina löprundor, jag brukar alltid tänka på honom när jag springer där. Förresten så tänker jag nog alltid på honom när jag springer.

Sedan följde en tur mot Högskolan och Regementsparken, en snabb visit på Silvanum och Konstcentrum där en märklig utställning av Peter Geschwind äger rum.  Därefter ville benen hem.

Det blev lite över en mil, bara så där. En söndagspromenad i Gävle.

4 Responses to Söndagspromenad i Gävle

  1. Ökenvind skriver:

    Gävle verkar ha allt. SOS-kiosk, Regementspark, Boulognerskog och Konstcentrum. + en massa snö på vintern och sveriges vackraste flickor, inte att förglömma.

    Håhåjaja.

  2. Islandsmamman skriver:

    Jag har min egen gravplats i mitt hjärta. För egen del har begravningar och kyrkogårdar ingen funktion. De finns i mitt hjärta. Mor- och far-föräldrar och särskilt min farmor som alltid stod mig nära. Jag tänker ofta på dem, minns, gläds och saknar. Men jag besöker aldrig deras gravar, faktiskt.

Kommentera

