Reseskildring från Huvudstaden

Första kursdagen avklarad och det verkar inte vara alltför svårt. Dagens föreläsningar om styrketräning och arbetsfysiologi var på rätt basal nivå och laborationerna (=praktiska övningar) var mest sånt som jag jobbar med dagligen. Än så länge känns det som om jag faktiskt kan rätt mycket …

Resan till Stockholm och till KI på Huddinge gick bra, visserligen svor jag ordentligt när väckarklockan ringde 04.30, men jag kom iväg som jag skulle. Väl i Huvudstaden visste jag vilket pendeltåg jag skulle ta och var jag skulle kliva av, men sedan blev det lite svårare; man kunde ju gå åt två olika håll från stationen. Som den moderna kvinna jag är plockade jag upp mobilen och slog jag på GPS:en och efter någon minut hade jag vägen klar för mig. När jag lyfte upp blicken från mobilskärmen upptäckte jag att det rakt framför mig fanns skyltar med pilar som visade vägen …

Resan med SL till Åkersberga blev ett äventyr – det började med att alla sprang mot pendeltåget … alltså gjorde jag det också, det verkade mest förnuftigt. När vi väl kom ner på stationen stod det två tåg där… åt var sitt håll. Jag hade naturligtvis ingen aning om vilket håll jag skulle åka åt – jag har ingen aning om var Flemingsbergs station ligger i förhållande till andra stationer och jag kunde inte för mitt liv minnas vilket håll jag kom ifrån. Så jag chansade och tog det tåget som såg mest fullt ut. Turligt nog valde jag rätt för jag hamnade ganska snart på Centralstationen. Där var det bara att följa massan och ner i underjorden. Röda linjen till Danderyds Sjukhus var mantrat, men åt vilket håll på röda linjen? Och varför var det två våningsplan  på den där tunnelbanan? Något svagt minne om bokstaven M fanns i bakskallen och jag hamnade rätt igen. Buss mot Åkersberga och rätt hållplats hittades. Men när jag klev av bussen i Åkersberga var det läge att ta upp mobilen igen – det var ju alldeles mörkt och jag kände inte igen mig alls. Det blev en liten promenad extra, men det är precis vad man behöver efter en dags sittande.

I morgon väntar nya reseäventyr i Huvudstaden… och så lite mer prat om hur bra fysisk aktivitet är för kroppen. Det sistnämnda vet jag ju redan, men det kan vara bra att ha det på papper också, i alla fall vid nästa löneförhandling.

2 Responses to Reseskildring från Huvudstaden

  1. Ken skriver:

    An active mind cannot exist in an inactive body./ General George S. Patton, 11 november 1885 – 21 december 1945.

    Kjamis

Kommentera

