Klinisk erfarenhet

Jag har mig själv och min träning som examinationsuppgift på kursen, nu måste jag lägga upp en plan både vad det gäller kondition och styrka – allt med metoder som ska ha vetenskaplig evidens. Inget tyckande eller gå på känsla, allt i planeringen ska kunna förklaras och mätas. Förklara varför just de övningarna, antalet repetitioner och belastning och vilka studier jag baserar mina antaganden på.

Idag körde jag ett intervallpass på löpbandet. Jag hatar att köra intervaller, därför gör jag det på löpbandet för då kan jag inte fuska. Sätter jag hastigheten på 4.30 min/km då gäller det att springa i den hastigheten – annars faller jag av bandet och det vill jag ju inte. Jag har för avsikt att öka mitt testvärde till 45 på konditionstest (nu 40), då gäller det att köra lite tuffare. Det kommer att bli tre löppass i veckan, ett intervallpass på 20-30 minuter där jag ska ligga nära maxpuls (kräkgränsen), ett 40 minuters jobbig löpning plus ett långpass i tanketempo – dvs minst en timme i långsam takt.

Nu håller jag även på med mätningar av styrka i både armar, ben, rygg och mage. Jag kan upplysa er om att jag kan pressa 200 kg en gång med benpressen på jobbet (= 1RM). Till sommaren ska jag orka det 3 x 6 reps och jag ska lägga upp en plan på hur jag ska nå dit, med vilka metoder och varför… i morgon ska jag kolla armstyrkan med funktionella test, dvs push-ups – som mål sätter jag 50 på raken, jag tror jag klarar sisådär 15-20 stycken nu. Rygg och magmuskelstyrka ska jag också testa, har bara inte bestämt vilka test jag ska genomföra och hur jag sedan ska träna.

Det kommer att bli många goda chokladkakor som återhämtning, säkert några liter glass också. Glass är ju rena hälsobomben för kroppen. Det vet jag, helt utan evidens. Bara klinisk erfarenhet – och det gills också!

5 Responses to Klinisk erfarenhet

  1. Thomas skriver:

    Vi andra uppskattar din vetenskapliga ansats till träningen. Det kommer säkert att ge en hel massa bra idéer till hur man kan bli lite bättre.
    Så jag uppskattar din uppoffring!
    Men – själv är jag rätt nöjd med att träna bara för att jag gillar det. Attköra intervallpass bara för att det är kul 🙂

  2. Thomas skriver:

    Pervers?? Jag tror bara att man på sikt måste hitta träningar som man faktiskt tycker är kul. Det funkar inte att plåga sig, om man ska göra det till en regelbunden vana, resten av livet.
    Men det är bara min helt personliga åsikt. Det ska va gött att leva, liksom 🙂

    • Ninja Ister skriver:

      Jag fick kämpa länge för att tycka att löpning var kul, det tog väl en fem år innan jag kände att jag VILLE ut och springa. Min motivation var att jag orkade mer på karaten om konditionen var bättre.

      Nuförtiden gillar jag löpningen, men jag älskar att träna karate! Men, vem vet, jag kanske lär mig att gilla intervaller också.

  3. […] fort som igår, men nog ska jag försöka springa i lite snabbare takt än tidigare. Jag ska ju ha upp konditionen! Jag ligger på testvärde 43 mlO2/(kg xmin) nu, det är lite kvar till första delmålet på 45. […]

Kommentera

