Frossa lite?

Idag och imorgon är det dagar då vi förväntas föra asynkrona diskussioner på nätet, på kursen jag går. Dvs vi ska diskutera fysisk aktivitet i ett forum. Jag har ju varit ledig idag så jag har i princip fört synkron spamming istället – jag är så himla taggad på ämnet att jag skulle kunna diskutera det hur länge som helst. Problemet för mig är att jag har läst så himla många artiklar och böcker nu att jag inte längre kan hålla reda på vem som skrev vad och när – och man bör ha lite referenser för sina påståenden. Men jag skriver glatt ändå!

En sak är då helt klart – ju högre konditionsnivå en människa har, desto lägre risk att dö i förtid. Fysisk aktivitet i måttlig nivå, exvis raska promenader (can talk but not sing) så lite som 150 minuter i veckan, gör att man har större sannolikhet att klara sig från de flesta välfärdssjukdomar såsom hjärt- kärlsjukdomar, fetma, diabetes typ2, metabolt syndrom mm mm. Det går att köra 150 minuter i ett sprut eller dela upp det i 8-10 minutersintervaller. Faktiskt är det så att människor med den fysiska aktivitetsnivån även har lägre frekvens av många olika sorter av cancer också, liksom depressioner.  Och de flesta studier pekar på att ju mer aktiv man är fysiskt, på minst måttlig nivå, desto mindre sjukdomar har man. Ännu friskare är man – och förblir man – om man ökar sin aktivitetsnivå till mera intensiva aktiviteter såsom löpning.

Lite är bättre än inget, mycket är bättre än lite!

Seså. Ut och frossa lite i fysisk aktivitet!

Annonser

4 Responses to Frossa lite?

  1. Thomas skriver:

    Det är ju på tok för många som inte rör sig alls. Vilket ju skapar en massa problem för individen och en massa kostnader för samhället.
    Vad tror du man ska göra för att få folk att röra sig mer och sluta att äta en massa ren skräp?
    Inte så att alla ska bli elitidrottare och enbart äta nyttig mat. Men att de flesta ska lämna den värsta maten och röra sig lite mer?

    • Ninja Ister skriver:

      Det gäller att börja när barnen är små, det är då vanorna grundas.

      Små, små grejer – att inte skjutsa ungarna till skolan utan välja att gå upp lite tidigare och gå-cykla med dem. Att inte ha ”aktiviteter” för barnen varje kväll som de ska skjutsas till utan låta dem leka fritt också. Vara med, ställa upp målburar av soptunnor, låta träden vara klätterbara osv osv – inte bara kräva att kommunen ska göra allt…

      Det gäller också att samhället görs lite mer gå- och cykelvänligt – väl belysta cykelvägar som plogas på vintern till exempel. Pendlarparkeringar – det har visat sig att pendlare rör sig betydligt mer än de som åker bil till jobbet (och får färre hjärtinfarkter), den lilla promenaden från till och från bussen/tåget kan vara skillnaden på hälsa-ohälsa.

      Det krävs ju så lite. Så försvinnande lite. Och hälsovinsterna är så stora.

      Skulle alla röra sig 150 minuter i veckan i måttlig intensitet skulle diabetes typ2 sannolikt minska med 90%! (WHOs siffror). Skulle alla röra sig 150 minuter i veckan i måttlig intensitet skulle risken att insjukna i hjärt- kärlsjukdomar minska enormt.

      Ynka 150 minuter i veckan. 30 minuter fem dagar i veckan, även om det delas upp i tre tiominuterspass är det effektivt.

      Vägra hiss och rulltrappor. Gå en hållplats istället för att stå och frysa. Är pendeln sen – gå på perrongen. Cykla iväg till närbutiken när mjölken är slut.

      Små, små saker.

  2. Islandsmamman skriver:

    Ja, det tycker jag man ska UNNA sig ibland. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: