Jag har varit i M(e)at-himlen

Var och käkade köttbuffé på MEAT i Gävle med en Väninna. Vi har ju inte hunnit prova stället än, trots att det har funnits där ett par månader, så istället för latte med kycklingwrap bestämde vi för att äta riktig mat. Hon är inte heller någon kolhydratälskare så ett köttställe lät bra.

Jag vet inte hur jag ska beskriva maten, mina ord räcker inte till.

Köttbuffé, dvs kocken skar upp bitar av fläsk-, nöt- eller kycklingkött. Korv kunde man också få, egentillverkad. Köttet kom från närliggande orter; Hamrånge Highland, Siljan Chark och Ockelbo kyckling. Till det en massa tillbehör; saffranssmör, vitlökssmör, såser. Fänkåls-slaw, sallad, vinmarinerade champinjoner, rotsaker. Bara att plocka på tallriken.

Tog en slev av fänkåls-slaw som smakade som … ja, den bästa coleslawen någonsin, med tydlig fänkålssmak, krämig men ändå smakrik. Champinjonerna smälte i munnen. Salladen med valnötter och en mild härlig dressing till. Rotsakerna och potatisen fick vara, men jag misstänker att de var lika väl tillagade som det andra.

En skiva märgpipa. Röd. Varm. Mör. En tjock skiva fläsksida med tjock fettrand och knapert skal. En skiva ytterlår, tunn, varm, röd. Allt detta gånger två. Fläsk ännu en gång.

Första kvarten talade vi inte med varandra. Vi bara skar och tuggade, tystade av smakerna,  den milda men smakrika kryddningen. Timjan, saffran, rosmarin, vitlök. Kombinationen fläsk och saffranssmör. Märgpipa och fänkål. Köttet som smälte i munnen. Fläsksvålet som knaprade mellan tänderna.

Jag har varit i mathimlen.

 

8 Responses to Jag har varit i M(e)at-himlen

  1. Brandon Lee skriver:

    Vad bra,.såg du några av dem som du käkade upp i mathimlen,.men djur hamnar kanske en annan himmel,.kadaverhimmel. Smaklig måltid.

    • Ninja Ister skriver:

      Jag tror att kossorna hamnar i ko-himlen och grisarna i gris-himlen. Och så gott som de smakade måste de hamna i en riktigt bra himmel, inte den himlen jag hamnar i.

  2. Lennart skriver:

    Dessa jäkla matporr-bloggar…

    *torkar sig om munnen*

  3. Islandsmamman skriver:

    Mmmm. Riktigt kött från glada djur. 🙂

  4. Linda Mpili skriver:

    saffranssmör måste jag smaka!!!

Kommentera

