Att köpa Mac är en känsla!

Det har varit lite strul här. Med min iMac. Eller rättare sagt med dem som sålde iMac:en till mig. Han sa att min maskin var ett demoex, jag fick den hela 500 kr billigare, för de hade bytt ut skärmen på den. Det kunde jag ta, då blev det ju samma pris på den som den på Elgiganten som bara hade Snow Leopard, den här skulle ju ha Lion installerat.

Allting fungerade när jag kom hem och jag satte igång med föra över dokument och bilder från gamla datorn, Ninjatorn. Jag gjorde det med pinnminne. Det tog sin tid men efter otaliga skiften var jag äntligen klar. Sen var det dags att ladda ner Office-paketet, vi har rätt att köpa hela Office för 200 spänn med vårt landstingsalias, får bara installeras på en dator, licensköpet styrs av vår e-mailadress. Nu hade jag ju ett ex på Ninjatorn, men jag kom på att jag faktiskt har min gamla e-mailadress kvar på landstinget så det löste sig. Lätt som en plätt att installera, allting sköter sig själv på en Mac. Så långt allt väl, jag var fortfarande entusiastisk och förälskad i min iNinja som jag döpte om min Mac till.

Började att utforska datorn lite mer och insåg att det inte var Lion installerat på min dator. Då började jag att ana ugglor i mossen, men det ordnar väl sig, det ska vara gratis uppdatering under 30 dagar från inköpet. Uppdaterade operativsystemet till det erforderliga OS X 10.6.8 och skulle registrera min iNinja, men se det gick inte! Den godtog inte inköpsdatum på just denna maskin. Ringde till Media Markts kundservice och kom fram efter 30 minuter, tjejen som jag talade med visste ingenting. – Då ska du ta reda på det, tyckte jag och hon försökte ringa några andra, men det enda rådet jag fick var att ringa till Apple-supporten.

Ringde Apple-supporten, som svarade efter två signaler, och en trevlig man svarade att datorn redan var registrerad, på ett annat namn – och tiden för gratis nedladdning av Lion hade gått ut för längesedan. Men han var vänlig och ändrade namn + mera, tyvärr var han tvungen att ha kopia på kvittot för att kunna ändra datumet, men han mailade direkt och gav mailadressen dit jag kunde sända kopian. En mycket trevlig ung man och service-inriktad. I ett kick skickade jag iväg den inscannade kvittokopian till mail-adressen jag hade fått. Att installera skrivaren/scannern till iNinjan gick smärtfritt och smidigt, precis som det ska.

Media Markt har alltså sålt en begagnad apparat till mig, inte en demoapparat som de har bytt en skärm på. En apparat som har varit tillräckligt länge hos någon som har hunnit registrera den på sig och därmed hindrat mig från att registrera den.

Vid det här laget var jag ganska irriterad och försökte ringa kundservice på Media Markt igen. Satt i telefonkö i en timme och sex minuter – då ballar deras telefonsystem ur och jag blev ombedd att försöka senare igen! Jag stod och hoppade av ilska några minuter tills jag insåg att det inte hjälpte. Mailkontakt med kundservice på Media Markt har varit av goddag-yxskaft-stilen, beklagar osv. Men inget konkret.

Så nu sitter jag och känner mig lurad. Framför allt känner jag mig lurad på känslan. Att inhandla en Mac ska ju vara en känsla också. Vällust, njutning, förälskelse. Det är ju därför man betalar glatt nästan det dubbla jämfört med en PC. Mac är en känsla. Och nu är min känsla besudlad av Media Markts fula tryne.

Aldrig mer Media Markt. Never. Ever. Jag ska inte sätta min fot där hädanefter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
17 Responses to Att köpa Mac är en känsla!

  1. puppe skriver:

    Faaaaaaaaaaan vicka jävla as.
    Nu lider jag med dig.
    Åk och spöa skiten ur dom i morgon.
    HATA

  2. kyrkis skriver:

    MediaMarkt har jag en del att säga om. Särskilt deras personalpolitik.

  3. Jag skriver:

    Så trist att behöva känna sig lurad på det viset när du äntligen har tagit steget och köpt en Mac! Urtrist!

    • Ninja Ister skriver:

      Själva Mac:en är jag jättenöjd med. Det är ju en underbar maskin. Ångrar att jag väntade så länge med det här köpet.

      Och Apple-supporten var förstklassig – jag kände mig som en människa som var värd att lyssnas på och att han gjorde vad han kunde för mig.

      Det är Media Markt som suger.

  4. Hillevi skriver:

    Åh! De var inte så kunniga på MM i Uppsala heller, utom ”applemannen” och jag hade tur, verkar det som. Egentligen borde du ju lämna tillbaka den och köpa en ny någon annanstans och så tutta på affären (du hinner ju aldrig med bocken, eller var det du i år 😉 ) Alternativt att nu när det ändå ordnat sig vara nöjd och glad och nyförälskad och bojkotta MM – det låter smidigare och verkar vara det du väljer! Gott Nytt År!

    • Ninja Ister skriver:

      Jag vill inte tillbaka till Media Markt. Och jag har installerat allt jag behöver på den här så jag vill inte bli av med den och börja om på nytt.

      Jag är fortfarande frälst och nyförälskad i min Mac. Det är jag.

  5. macilane skriver:

    Hej! Jag beklagar verkligen ditt öde och hoppas att du får hjälp och att allt skall lösa sig. Du är hjärtligt välkommen till mig för att få råd och tips – jag är en lycklig iMac-användare sedan i höstas. Läs gärna på min blogg – kommentera – och vi kanske kan utväxla mail också?!
    http://macilane.wordpress.com/

  6. BeBest skriver:

    Varför snackar Media Markt om Scheisse billigt?
    Paska!

    Gott Nytt Mac-år på dig!

    Jag gör nog som jag gjorde senast, köper datorn direkt från Apple Shop!

Kommentera

