Dåligt samvete

Jag gick hem från jobbet igår, vid lunchtid. Feber och ont i halsen. Dagen idag har tillbringats i säng och soffa, knaprandes på piller av alla de sorter. Jag brukar trycka i mig allt jag hittar då jag är sjuk, lika bra det. Inte för att jag blir fortare frisk, men för att jag mår bättre. Det retar mig till vansinne att jag återigen blir sjuk – jag låg ju en vecka så sent som i oktober. Inte bra, inte bra – dessutom blir det avbrott i träningen och det är trist. Jag vet ju hur jobbigt det är att komma igen efter en feberperiod, det är som om kroppen tar slut.

Tänker inte arbeta i morgon heller, har redan meddelat kollegorna om det. Och det känns inte heller bra. Det blir ju mer jobb för de som är kvar, vi har inget vikariesystem. Det känns jobbigt att strula till det för kollegorna, men ibland måste man. Dessutom är det inte juste mot patienterna heller att jobba sjuk – några av mina patienter är i det skicket att en förkylning kan däcka dem för gott.

Men dåligt samvete har jag ändå. Det har jag alltid när jag är hemma från jobbet.

10 Responses to Dåligt samvete

  1. Christine Eklundh skriver:

    Önskar dej god bättring, så att du kan ut i verkligheten o härja igen! Hedrar dej verkligen att du tänker på dina patienter. Inte alla som gör det…

  2. kvinnotankar skriver:

    Är du inte rädd om dig så finns ju risken att du blir hemma ännu länge. Det är inte ditt ansvar. Ta hand om dig först!

    • Ninja Ister skriver:

      Nä, jag vet att det inte är mitt ansvar att se till att arbetet flyter. Men jag känner mig skyldig i alla fall. Det blir så mycket strul för de som är kvar…

  3. Thomas skriver:

    Det är så trist att vara sjuk! Jag har också varit lite förkyld i några dar. Inget allvarligt, men ändå! Fick nöja mig med tre kilometer idag, men på asfalt. Det har inte riktigt funkat förut…

    När jag känner mig krasslig tar jag ett par glas vin eller en rejäl whisky och lägger mig tidigt och sover länge. Sen brukar det gå över. Hellre vin/whisky än medicin…..

    • Ninja Ister skriver:

      Jag tål tyvärr inte alkohol alls, så jag håller mig till andra droger.

      Jag har varit helt träningsfri nu i tre dagar, det känns jobbigt. Tänker ut på en långpromenad i morgon och så en kort löptur på lördag. Om jag orkar.

  4. Krya på dig, hoppas pillren hjälper!

  5. prinsessanbarbis skriver:

    Hej, hoppas Du blir bra snart, ville titta in och önska
    en god fortsättning, men det rimmar ju illa när Du är sjuk.
    Kram/ Barbara

Kommentera

