Gott eller sug?

En del skriver ibland lite nedsättande om LCHF-kost, framför allt över att man trots kosten vill ha kakor och godis. Kosten tar ju bort suget… underförstått att det är blahablaha. Jag har funderat en del på det då jag gärna äter någonting gott till kaffet ibland, gärna något gott även utan kaffe. Att ta en ostbit till kaffet är inte lika gott som att ta en bit cocoskaka, det är helt klart.

Och det är ju det som är grejen – jag vill ha någoting gott. Något som smakar efterrätt, choklad, godis. Och när jag äter ett par LCHF-godisar vet jag att jag inte kommer att starta ett vansinnigt sug efter mera eftersom blodsockret inte höjs av kolhydratfattigt godis, jag nöjer mig med en kaka (okej, fem kakor). Vanligt, sockrat godis väcker suget och det suget medför att skafferiet rensas på allt möjligt. Naturligtvis går det att stå emot suget, det är ju inte heroin vi snackar om, men det är betydligt enklare att sluta äta LCHF-godis efter någon bit, just för att sockerdippet uteblir. För när sockerdippet sätter in är det svårare att motivera sig till att avstå. Mycket svårare. Då skriker hjärnan efter mera (hjärnan reagerar ju på sänkningen av blodsockernivån, inte själva nivån i sig) och hjärnskrik är starka skrik.

Det är stor skillnad mellan att ha ett sug som gör att man vill ha godis – eller vilja ha något gott att äta. Därför har jag alltid LCHF-godis och 90% choklad hemma. Det stillar behovet av något gott, men triggar inte suget.

6 Responses to Gott eller sug?

  1. Jag håller ju på att läsa Vegomyten just nu, och där i början pratar författaren om precis det här. Tydligen finns något ämne i framför allt spannmål och mjölkprodukter som funkar som ett milt uppåtjack/stimulerande. Därav ”fira”-kopplingen till sådana produkter.

    Spannmål vill spridas genom att bli uppätet och utbajsat någon annanstans, vilket underlättas ju mer det blir ätet.

    • Ninja Ister skriver:

      Haha… jag har också läst det någonstans. Fast å andra sidan var det någon som skrev att vi människor är till för att vissa anaeroba bakterier ska överleva … vi har tydligen några sådana i vårt tarmsystem, sådana gamla bakterier som har funnits sedan jorden var en smältande massa eller nåt.

      Det brukar jag tänka på när jag funderar över meningen med livet.

  2. Jag tänker att det finns två sug, det fysiska och det psykologiska. Ibland är jag så sugen och bara måste ha nåt gott, visst en bit (eller kanske fem då) för att det är gott men sen 25 bitar till för jag MÅSTE HA. För min del tror jag inte att det är sockret eller fettet eller what ever som är boven utan mitt huvud. Jag måste ha för jag kopplar känslan av smältande mörk choklad (eller vad som) på min tunga till njutning och lyx, till att jag mår bra, mitt liv är bra, lugn och ro och släppa bekymren osv.

    Sen får jag fysiska cravings som alla andra också men de verkar mer funktionella, lågt blodsocker = vill ha nåt sött, ätit väldigt kalorisnålt = vill ha fett osv, som kroppen säger åt mig att balansera ut oredan jag ställt till med. De här sugen är mycket lättare att motstå för mig, jag kan till ex lättare tacka nej till muffinsen som kroppen ber om till förmån för en grov macka lr dyl men är jag mentalt sugen på muffins då är det svårt att äta en macka istället.

    • Ninja Ister skriver:

      Jag skiljer på suget och viljan att äta något gott. Det där suget som kommer efter att man har tryckt i sig smågodis, när man äter något salt och sedan sött och sedan salt och sedan sött och har svårt att sluta.

      Att vilja äta något gott ibland är något helt annat.

  3. Linda Mpili skriver:

    @Daniel HAHAHA vilken kommentar. Är det sant? Roligt.

    Jag antar att du syftade till mitt inlägg, men just denna gång var det inte riktat mot LCHF. Det finns sååå många PT-bloggar (tänkte skriva namn- men kanske onödigt uthängande?) som ALDRIG äter socker och som aldrig är sugna. Men laddar dagligen upp på typ 6 stora rutor 70% möööörk choklad från Marabou.

    Och massa unga tjejer som undrar hur de lycaks stå emot sött… De får såklart käka sin choklad bäst de vill. Vältränade som fan är de också. Men jag blir bara irriterad över hycklet. Sug eller vilja ha gott…. ja det är väl lite liknande då.

    De vill väl också ha nåt gott varje kväll. Det är det jag brukar tjata om att vi är ganska lika hela bunten ändå, sen kan man vrida och vända på det ur lite olika synvinklar. Same same, tycker jag då.

    • Ninja Ister skriver:

      Det är inte bara i dina inlägg jag har läst detta utan även hos andra.

      Som du ser i kommentaren ovan och i mitt inlägg så skiljer jag på sug och vilja att ha något gott. När jag äter LCHF är jag mera normal i mitt ätbeteende, behöver inte tänka hela tiden.

      Jag har en väninna som aldrig äter godis – hon tycker inte att det är gott. Hon blir provocerad av att folk säger att hon är ”duktig” som inte tar en kaka, godis whatever – hon säger att det är ingen konst när man inte gillar godis.

      Jag vill inte ha gott varje kväll, men ibland vill jag det. Ibland är jag sugen på ost, ibland på choklad. Och jag tycker att 70% choklad räknas som godis, jag gillar 80-90% och även den ransonerar jag när jag vill minska i vikt.

      Nu är inte viktminskning något mål för mig längre, jag trivs rätt bra som jag är, men jag är glad att vågen fortsätter att visa mindre, jag har inget emot viktminskningen, det är ju bara bra om jag väger mindre, med tanke på mina knäproblem – och så blir ju konditionen bättre om jag orkar springa fortare…

Kommentera

