Viktresan med LCHF

Klicka för större bild

Här är min viktkurva från sommaren 2010. Jag började med LCHF i november 2009, körde rätt tufft första månaderna, sen blev det lite slappt men efter sommaren 2010 har jag i princip ätit lågkolhydrat. Tyvärr har jag ingen utgångsvikt, men jag vet att jag gick ner synligt från november 09 till juni 10. Jag vägde mig inte under hösten 2010, därav den lite väl snygga linjen ner till februari 2011.

Vågen är en Tanita Body Composition Analyzer BC-420MA. Det är en impedansvåg och siffrorna för totalvikt och fett anses vara de mest tillförlitliga, muskelmassan är beräknad utifrån andra parametrar och kan vara lite fel. Den visar också mängden vatten, benmassa, visceralt fett mm, men det är inte så tillförlitliga uppgifter. Den beräknar också sk metabolisk ålder – och jag började på 65 år och är nere på 37 år nu. En kul grej, men inte alls tillförlitlig siffra – saknar vetenskapliga referenser mm. Den skattar också BMI och idealvikt – jag började på BMI 34 och är på 27 nu, idealvikten har den satt till 54,9 kg.

Min viktnedgång har inte gått fort, men å andra sidan har jag inte hållit diet heller, jag har ändrat min kosthållning. Jag tänker fortsätta med lågt kolhydratkost då jag inte bara går ner i vikt utan också mår mycket bättre av det. Dessutom tycker jag att det är bra att inte hela tiden behöva tänka på maten och när senaste måltid intogs – jag äter mig mätt när jag är hungrig och därmed basta. Träningen och måltider behöver inte heller koordineras – jag kan köra ett tufft träningspass på kvällen på bara frukost utan att känna mig svag. Efter så lång tid med lågkolhydratkost och träning har min kropp lärt sig att använda sig av fett som bränsle effektivt och får inte darr om jag inte äter på ett tag.

LCHF is da shit!

Kommentera

