Gillar att vara vinnare

Läste kommentarerna Linda och Elisabet har skrivit i mitt inlägg om patetisk löpning. Och började fundera på vad jag egentligen tänker på när jag springer. För jag tänker rätt mycket, speciellt på de passen jag springer lite långsammare, de där passen som jag brukar kalla just för tanke-takts-pass.

Jag brukar ha några idéer till tankar när jag sticker iväg. Ibland läser jag medvetet något som jag vill fundera över … det kan vara ett par kapitel ur någon faktabok eller en dikt, allt går bra. Andra gånger väljer jag att sörja, jag tar en tur då jag bara tänker på sånt som får mig att gråta. Någon gång tar jag med mig jobbet och funderar över lösningar på problem som har uppstått, det är ju inte alltid så lätt att jobba med människor, det finns en hel del att fundera över. Och ibland funderar jag på vad jag skulle göra om jag blev överfallen där jag springer alldeles ensam på cykelvägen … och funderar över om jag skulle bli alldeles förlamad av skräck eller om jag skulle kunna slåss. Sånt vet man ju inte i förväg och jag hoppas att jag slipper behöva få reda på det.

Och när  jag ska springa lite jobbigare pass, intervaller och sånt äckligt, då brukar jag tänka på alla dessa elit-uthållighetsidrottare, de som springer dubbla marathon och har i princip ont från start till mål – de kör ju fullt hela tiden. Och det ger mig faktiskt lite mer kraft för jag kan ju välja. Jag väljer hela tiden om jag vill springa så att jag blir ansträngd eller om jag väljer ett lugnt skönt tanke-takts-pass. Det är jag som väljer, det är jag som bestämmer. Det är jag själv som har bestämt att jag ska springa de där 400 metrarna i snabb takt, det är ju jag som har valt att göra det sex, åtta, tio gånger. Jag vet att det kommer att bli jobbigt när jag börjar, jag vet att jag kommer att vilja sakta ner på näst sista intervallen, jag vet att jag kommer knappt orka sista oavsett hur många jag har bestämt mig för. Och jag vet hur bra det känns när jag ännu en gång utför det jag har bestämt mig för.

Varje intervallpass är en seger över mig själv. Och jag gillar att vara en vinnare.

2 Responses to Gillar att vara vinnare

  1. Thomas skriver:

    Du har fått mig att fundera rejält på det här med mål och att ”vinna över sig själv” när man tränar.
    Ännu så länge är det bara en känsla i maggropen, en känsla av att se på träning från ett annat perspektiv. Inte rätt eller fel – fast jag är inte alls säker på att min känsla leder till nåt bra.
    Flummigt – you bet!!!
    Men jag återkommer när jag kanske lyckas formulera känslan.

    • Ninja Ister skriver:

      För mig har träningen många aspekter – både fysiska och mentala. Det fysiska är självklart; jag vill må bra i kroppen.

      Den mentala delen är mer spännande tycker jag, speciellt vid löpningen. Jag har fått tvinga mig att tycka om löpningen, det tog flera år av regelbundet löpande innan jag lärde mig att gilla löpning, i början gjorde jag det bara för att orka med karaten bättre.

      Jag gillar när jag fixar ett riktigt kräk-pass (bokstavligen!) för då vet jag att jag har gett allt, jag vet att jag har förmåga att köra till utmattning.

      Jag gillar att fixa ett längre pass – för då vet jag att jag kan förmå mig till även saker som tar längre tid.

      Jag är glad över att orkade nöta på till svart bälte i karate – jag vet att jag når mina mål, även om det tar tid ibland och att ingenting faktiskt är omöjligt, fast det vid resans början ser ut så.

      Jag gillar också att min kropp sätter gränser, jag måste lära mig att dosera rätt – så är det ju också i livet, man kan inte köra på fullt hela tiden, då går man sönder. Det är också att vinna över sig själv, att inse sina begränsningar.

      Fysisk träning är att spränga sina gränser, men också att sätta gränser.

      Flummigt? Tja, för mig är det solklart och jättekomplicerat.

Kommentera

