Kreativ bevisföring

Andra dagen på utbildningen väntar. Första timmen idag är undervsning om hur man tar sig fram i den interna studieplattformen, Ping Pong och det tycker jag inte att jag behöver så jag hoppar över det. Får en lite längre morgon och hinner repetera lite från gårdagen – repetition är ju kunskapens moder… fast jag tror mer på att variation är kunskapens moder. Jag lär mig bäst att läsa och diskutera någonting ur olika källor och olika människor.

Idag ska vi diskutera ICF – klassifikation av funktionshinder … de flesta tycker att det är tråkigt, men jag finner det fascinerande och intressant hur man har lyckats konstruera en teori med gemensamma begrepp för att kunna förklara och jämföra funktionshinder. Jag är så pervers att jag går igång på sånt, jag blir alldeles lyrisk medan de andra suckar och sliter sitt hår. Det här med att Det går inte för vi jobbar med människor och människor är olika-snacket ger jag fingret åt – det går visst, bara någon försöker! Vi arbetar inte med handpåläggning utan med evidensbaserade metoder och vi ska veta vid vilka tillstånd vi arbetar och vi ska kunna redogöra för det också. Annars blir det flum och healing – och det arbetar jag definitivt inte med.

Hotellet, Attendo Park i Flemingsberg är helt okej vad det gäller rummen och placeringen, men frukosten var totalt kass. Bröd, bröd, sötade yoghurtar, en (!) sorts ost och äggen var slut. Kolhydrater i mängder och minimalt med protein. Vi fick be dom att komma och fylla på trots att vi var där en knapp halvtimme efter att frukostmatsalen hade öppnats. Jag fick vänta på medan hon kokade flera (hårdkokta) ägg… inte bra, inte alls bra. Så min frukost bestod av tre hårdkokta ägg, en trave smaklös ost + några skivor skinka. Känner mig lite sur, faktiskt.

Nu blir det ännu en trevlig dag i vetenskapens tecken – huvudet kommer vara fullt av kvantitativ ansats, deduktiska hypoteser och kreativ bevisföring …eller nåt sånt.

Kreativ bevisföring låter trevligt, tycker jag. Lite så där lagom flummigt, hitte-på-bevis liksom. Fast det inte är det. Men det låter onekligen trevligt, nästan som kreativ bokföring som jag ju är expert på.

Kommentera

