Förberedd för manna från himlen

En sked är ett viktigt verktyg när man äter, speciellt vid ätandet av goda saker. Eftersom jag inte äter icke-goda saker, är jag noga med mitt skedval. Plastskedar kommer inte på fråga. Never. Och otyget med träpinnar på vissa caféer ska vi inte ens tala om! Alla mina skedar är noggrant utprovade och många skedar har passerat min besticklåda bara för att skickas vidare till Röda Korset.

Nedan en bild på mina skedar, nedanför bilden förklaring till vad respektive sked används till och vad som är viktigt just med den skeden. Allt för att ni, kära läsare, ska få hjälp i ert sökande efter den perfekta skeden.

Skedarna sett från vänster.

1 – Moccasked – tänkt för att användas när jag dricker mocca ur små koppar. Kan också användas till glöggmuggar för att få upp mandlar och russin. Den har bra grepp och är tillräckligt skålad så att det går att få upp russin o nötter.

2 – Äggsked. Exakt rätt storlek för att ägget ska räcka länge (jmf med sked nr 3 som är alldeles för stor för äggätande) lite flat för att inte äggresterna ska fastna i den. Den är stabil och har väl rundat skaft så att inte den skär in i de morgontrötta fingrarna när jag kapiterar ägget. Skaftet har även reliefmönster runt om så att den inte glider av fingrarna när jag attackerar ägget.

3 – Sked för ätning av efterrätter såsom chokladpudding eller pajer. Lite större och tunnare, går lätt att ”skära” pajen och det får plats med både paj och glass på den samtidigt. Normallång tesked utan några speciella kännetecken, dock är den alldeles lagom rundad framtill och har en bra balans mellan skaft och själva skål-delen som är lite platt.

4 – Sked för omrörning och ätning av chokladröror, fungerar också när jag dricker choklad med vispgrädde, ordentligt skålad så att den håller både drycken och den vispade grädden på plats. Långt skaft så att fingrarna inte blir kladdiga. Skaftet är lite smalare i mitten för att inte tyngden ska bli för stor.

5 – Sked för Ben&Jerrys glass. Långt skaft med rundade kanter, ordentlig stadga för att kunna gräva sig ner i den hårda glassen. Det långa skaftet gör också att jag når ända ner till botten av burken utan att kladda ner fingrarna. Bladet är lagom stort för att man ska kunna ladda en munfull med glass på den.

6 – Sked för frukostyoghurten. Lite större än en tesked, lite mindre än en matsked – jag vill inte gapa stort på morgonen, det gör ont i käkarna då och dessutom tar yoghurten slut alldeles för fort då. Relativt tjockt skaft, men rundade kanter för att inte fingrarna ska må dåligt. Storleken är lagom för att få med några bär/nötter och en munfull yoghurt. Användes tidigare även till gröt.

7 – Soppsked. Lagom rund framtill och med en skålning som gör att soppan hinner svalna lite innan den når munnen. Helt slät i skaftet, ligger väl i handen och lätt att göra ren.

Så det är bara att ta skeden i vacker hand och äta när det regnar manna från himlen eller Ben&Jerry’s Caramel Chew Chew från frysen.

2 Responses to Förberedd för manna från himlen

  1. Linda Mpili skriver:

    Wow, det kallar jag passion.

    • Ninja Ister skriver:

      Jag kallar det bara för att ha rätt sked till rätt rätt.

      Ju äldre jag blir, desto mer sådana här konstigheter upptäcker jag att jag har.

      Mina glas och koppar är också lika noggrant införskaffade .. hmmm, kanske ska jag göra ett vansinnigt intressant inlägg om mina kaffekoppar också.

Kommentera

