Improviserade ett nytt gott LCHF-bröd!

Bakade ett nytt LCHF-bröd idag, ville ha något gott att ha massor av pålägg på. Improviserade lite och det blev riktigt bra, lite fluffigt och mindre pannkaksaktigt än oopsies som jag brukar baka. Jag tror att det här blir ett mycket bra bröd om man vill göra smörgåstårta, skippar man saltet så funkar det nog som underlag till en smaskig rulltårta med hallongrädde i.

4 ägg
1 dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl
3 msk Bake Pro (matlagningsprotein)
2 msk Fiberhusk (psylliumfröskal)
75 g Philadelfiaost
1 tsk salt
1 tsk bakpulver.

Vispa ihop philadelfiaost, grädde och äggulor till en jämn smet.
Rör i de torra ingredienserna och låt svälla under tiden du vispar äggvitorna.
Vispa äggvitorna hårt (när man kan hålla bunken upp och ner utan att det rinner ner, då är det lagom).
Vänd i äggvitorna i smeten – rör inte för mycket, det gör inget om det inte blandas helt.

Platta ut smeten på en bakplåtsklädd plåt/form – jag använder en form från Classe Olsson med storleken 25×37 cm, den som jag brukar använda till min LCHF-pizza också, den är i non-stickmaterial och har plastlock med handtag, mycket praktisk grej.

Grädda i 150 grader i ungefär 30 minuter.

Låt svalna under duk, klipp i 8 lika stora bitar, stoppa i en plastpåse eller lufttät burk, med bakplåtspapper emellan. Då fastnar de inte i varandra och efter en stund blir det mjuka och fina, jag gillar inte att de är frasiga.

LCHF påläggsunderlägg

Det blir alltså 8 stycken lagom stora bitar (snusdosan ger proportionerna!) att lägga en massa gott på. Håller sig säkert en vecka i kylen … jag åt visserligen två stycken på raken, med Bregott havssalt, tjocka skivor Grevéost och salami på. Ingen middag behövs känns det som, de var väldigt matiga.

Läs även andra bloggares åsikter om ,
Kommentera

