Svart kaffe

Mina kaffekoppar – valda med omsorg och nyttjas frekvent.

Mina kaffekoppar

Från vänster räknat

1 – En underbar kopp från Arabia Harlekin-serien, fint porslin, benvit insida och perfekt balanserad, tippar inte när man håller i örat, även om koppen är full. Då jag gillar kaffet lite svalt är det perfekt med en kopp som är vid upptill, då svalnar det fortare. Denna kopp är perfekt kopp för en eftermiddagsfika – den rymmer lite drygt 2 dl.

2 – Kopp av okänt fabrikat. Stort öra som är tjockt och rundat så den inte skär in i fingrarna, benvit både utanpå och inuti. Retsamt nog står det ”coffe” på utsidan, men det kan jag stå ut med för annars är koppen perfekt för vardagsfrukosten – den rymmer 5 dl kaffe och jag brukar hinna få i mig en kopp på morgonen. De här kopparna används också till drick-choklad, med en lång sked till.

3 – Kopp från Sagaform, Sverige. Gulvit insida som har blivit missfärgad med åren, nu även en liten spricka i kanten. Det går utmärkt att få in två fingrar i öra och tummen kan hålla emot även när koppen är full. Används bara under veckosluten – den rymmer 6 dl och jag dricker oftast två koppar till frukost. Har bara en kantstött kopp kvar och jag letar efter en ny veckoslutskopp, men det är inte lätt.

Dessutom har jag några muggar, som min Älskade använde, själv tycker jag att mugg endast används till kaffe på jobbet. Jag har också flera olika sorters mocca/expressokoppar och några riktigt fina tekoppar.

Vilket kaffe jag dricker? Zoega, helst bryggt i pressokanna eller perculator. Svart. Alltid svart kaffe hemma. På lokal kan det bli en latte eller capuccino, men hemma är det svart kaffe som gäller.

5 Responses to Svart kaffe

  1. Vilda Lugnet skriver:

    Men… har för mig att jag kommenterade här och frågade vad skillnaden är mellan kopp och mugg, men… jag ser inte den kommentaren? Är jag senil?

    Nå. Är nyfiken på vad du tycker är skillnaden, för de koppar du visar och berättar om tycker jag är muggar… 😉 Eller iaf de två till höger på bilden och då allra helst den längst till höger.

    • Ninja Ister skriver:

      En kopp är vidare upptill än vad den är hög.
      En mugg är högre än vidden upptill.

      Nåt sånt, tror jag. En mugg är alltså mer cylinderformad medan koppen är skålformad.

  2. Vilda Lugnet skriver:

    Aha, du tänker så. För mig blir det en mugg när den är stor tror jag bara helt enkelt. Typ… 3 dl stor och mer? Någonstans mellan 3-4 dl, sen är det definift en mugg. Kopp är en sån där liten sak, som man har fat till.

Kommentera

