Dags att börja planera

Jag försöker spara lite pengar på det traditionella sättet – att dra in på utgifterna. Jag har läst någonstans att det också är ett sätt att spara pengar, fast jag tycker nog att mitt sätt – att handla förmånligt – är mycket roligare. Det här traditionella sparandet innebär att jag har i princip köpstopp – bara mat och nödvändigt inhandlas. Böcker räknas som mat, det är ju faktiskt andlig spis! Restaurangbesök är ju självklart mat – det enda jag gör där är ju att äta och äta bör man annars dör man. Visserligen är det kanske i överkant att gå på MEAT två kvällar i rad, á 500 kr, men å andra sidan behövde jag varken frukost eller lunch de dagarna så det var välinvesterade pengar. Men för övrigt har jag inte handlat någonting förutom mat sedan förra lönen.

Nu, efter två veckors köpstopp börjar jag känna vittringen av stora pengar. Beloppet på lönekontot minskar nästan inte alls, det kan nog hända att det finns pengar kvar när nästa lön kommer. Fast det kommer väl några oförutsedda utgifter i slutet på månaden igen, avgift för boende, mobilräkningar, frissan och sånt skit. Men än så länge ser det rätt bra ut.

Det är dags att börja planeringen inför sommaren.

Kommentera

