Mitt jobb

Började skriva ett inlägg om mitt arbete, vad jag gör om dagarna. Men det blev alldeles för långt. Så jag ger er en sammanfattning av en sjukgymnasts arbete på en hälsocentral:

Varierande – allt från 10-åringar med ont i foten till 90-åringar med stroke och demens.
Utvecklande – det är rena felsökningen ibland, ont i foten kan ju vara allt från stukning till diskbråck eller stressfraktur. Eller bara olust till skolidrotten.
Intressant – den ena axeln är inte den andre lik – inte ens hos samma människa. För att inte tala om hur människor från andra kulturer uttrycker sin smärta.
Fysiskt – jag tar i människorna, jag klämmer på dem, jag instruerar i träning ofta med min egen kropp, ibland liggandes på golvet.
Sorgligt – dessa människor som har kroniska, ibland dödliga sjukdomar. De väcker sorg.
Irriterande – jag tuggar fradga ibland över idiotiska påfund från ledningen (=administrationen).
Tillfredsställande – när jag lyckas leda en människa att hitta tillbaka till glädjen i sin kropp, hitta glädje i rörelsen igen – wow!
Roligt – jag skrattar mycket under min arbetsdag, med kollegor, med patienter. Inte en dag utan skratt!

Ja, jag vet. Jag älskar mitt jobb.

Kommentera

