Äckligt med ketchup

Läste i Linda Mpilis tweet att hennes barn gillar pannkakor med ketchup. Pannkakor och ketchup. Ni hör (=läser).

Jag tycker inte om ketchup. Jag har aldrig gillat ketchup.

Många år trodde jag att jag inte gillade hamburgare, bara för att alla kedjor envisas med att ha ketchup som standardpålägg på hamburgaren. Jag tål knappt lukten av ketchup. Än värre är lukten av snabbmakaroner och ketchup. Vidrigt. Ibland måste jag stå ut med det, när Dottern är hemma – hon älskar snabbmakaroner med ketchup. När hon äter snabbmakaroner med ketchup stänger jag dörren och sätter mig i rummet intill. Jag kan omöjligt äta när jag känner lukten av varm ketchup. Nej – det är inte jag som har introducerat ketchup i hennes kost, det var min exman aka hennes far som gjorde det. En av de värsta missarna från hans sida under hennes uppväxt, det är min åsikt i alla fall. Han kunde förresten äta knäckemacka med kall falukorv, senap och ketchup på. Bara det är ju skäl nog för en skilsmässa. Ketchup är inte gott. Inte i min mun i alla fall.

Ketchup är så illasmakande och illaluktande att jag nästan vill påstå att det är äckligt, trots att jag alltid har påstått att ingenting folk äter bör kallas äckligt.

4 Responses to Äckligt med ketchup

  1. Anna skriver:

    Nja ketchup är inte äckligt. Endast tuggummi och fiskbullar i currysås är äckligt.

  2. Jag börjar närma mig dig när det gäller ketchup. Enstaka gånger kan jag tycka att det är gott med ketchup på hamburgare eller korv men det smakar så… jag vet inte… fel.
    Och jag kan i princip inte äta nån annan ketchup en Heinz. Felix ketchup som blir varm på snabbmakaroner det är liksom dubbelfel. Nä, bättre då att laga en köttfärs eller liknande som smakar så bra att man inte behöver dölja den i ketchupsmak och så förstås att undvika snabbmakaroner.

Kommentera

