Hässja hö med jo-stav

Måndagar är det karateträning och idag hade vi lite jo-stavsträning. Jo-stav är alltså en pinne som är dryga metern lång och används som vapen. Jag har provat på det en gång tidigare, det kändes väldigt konstigt. Sen har jag mestadeles tittat på när andra har tränat, jag har inte velat skämma ut mig. I kväll hade jag tagit med mig min egen jo-stav till träningen, för jag har ju naturligtvis skaffat mig en sådan, men den har jag använt till att hänga tvätt på.

Utan att överdriva vill jag påstå att detta är inte min grej, än. Bara att hålla i den där förbaskade pinnen kändes konstigt, hur jag än gjorde så kändes det som om händerna var fel. Att försöka slå med den, stöta med den eller svänga runt lite snyggt … jag såg ju de andra i spegeln, precis som jag såg mig själv. Jag såg ut som om jag hässjade hö eller krattade löv. Hur jag än försökte ville inte pinnen göra som jag tänkte att den skulle göra. Den var på fel sida, händerna var åt fel håll och det kändes som om jag hade alldeles för korta armar när jag skulle svinga med den. En av våra lite mer rutinerade satt och tittade på och jag såg att han hade fullt sjå att hålla sig för att inte brista ut i gapskratt.

Så här ska det se ut – och det påminner ju inte det minsta om att hässja hö.

Kommentera

