Dynamisk balans

Tänkte skriva ett jättelångt inlägg om hur viktigt det är med balans i livet när det gäller träning och kost. Linda skrev om det idag och det väckte en massa tankar.

Jag funderade och funderade och kom fram till att i mitt liv är det möjligen dynamisk balans – det är som en gungbräda där det sitter två lika tunga människor som genom att skjuta till med benen får brädan att gunga. Ena stunden är man uppe, nästa är man nere, men ibland vilar båda två och gungbrädan är då stilla.

Jag tränar som en dåre, skadar mig och måste vila, sen håller jag mig på mitten ett tag … precis så är det med maten, jag är stenhård vissa perioder och frossar hej vilt andra perioder för att sedan hamna i någon slags jämnvikt ibland.

Jag vet inte om jag vill befinna mig i balans jämt. Jag tror jag föredrar dynamik, med alla dessa toppar och dalar.

7 Responses to Dynamisk balans

  1. Christine Eklundh skriver:

    Lite obalans piggar bara upp emellanåt!

  2. Linda Mpili skriver:

    Absolut, jag gillar att överäta. Det är liksom.. härligt att äta för mycket. Numer gör jag det ibland. Förut gjorde jag det… varje dag.

    • Ninja Ister skriver:

      Det är just det – att man gör det någon gång ibland. Inte varje dag.

      Det är som med träningen – man ska göra det regelbundet och ibland kan man bara öka, öka, öka för att sedan ta några veckor lite lugnt.

      Balans. Jag kan åtminstone förstå det i teorin!

  3. cocoon skriver:

    jag har så svårt att förstå er ork att alltid tänka på vad ni äter och hur ni tränar

    är det en ”bättre” form av missbruk?

    • Ninja Ister skriver:

      Jag måste fundera på hur och vad jag äter, eftersom jag har tendenser till missbruk, även där. Jag skulle lätt kunna äta allt, alltid. Inga gränser.

      Träningen är ett måste för att jag åtminstone tidvis ska kunna falla i frosserier, men också för att jag ska hålla mig någotsånär frisk – jag har ju för avsikt att bli 100 år. I det vanliga livet med arbete och hem finns ju inte mycket till fysisk aktivitet, alltså måste jag lägga till det, annars är sannolikheten stor att jag får sjukdomar.

      Dessutom mår man bra när man har bra kondition.

  4. […] Cocoon frågade om inte allt detta tjatande om mat och träning bara är ett missbruk, missbruk av det rätta slaget. Jag har funderat på det under förmiddagen och visst, visst kan både ätande och tränande utvecklas till missbruk. Jag har missbrukat mat i många år, dvs jag har ätit på ett sätt som har gjort att min kropp har mått dåligt. Nu har jag hittat mer balans i ätandet och mår bra i det, då jag inte kan sluta helt att äta, vilket jag kunde göra med alkoholdrickandet, kräver det mycket mer att lära sig ett balanserat sätt att se på mat. Mat måste vi ju ha dagligen. […]

Kommentera

