Studier hit och dit

En dag i skolbänken igen, träsmaken känns i baken. Men nu kan jag redogöra skillnaden mellan parametriska och icke-parametriska test och begrepp som standarddeviation, konfidensintervall, estimator och parameter känns som mina vänner … åtminstone är jag inte ovän med dem längre. Om jag ska vara ärlig så har det varit riktigt roligt att lära sig att förstå lite mer om hur man statistiskt bearbetar data och vad som ligger bakom siffrorna som presenteras i studier. Det blir ju helt klart lättare att sätta sig in i olika studier när man förstår, så jag slipper lita till abstracts som brukar vara det mest lättillgängliga och lättlästa i studierna.

I morgon blir det ännu en dag då jag får bruka mina hjärnceller, vi ska få lära oss att söka i olika medicinska databaser. Visserligen brukar jag hitta det jag söker, men jag tror att det finns smartare sätt att söka. Jag hoppas verkligen att den undervisningen kommer att hamna på rätt nivå, jag kommer att avlida om det blir ”klicka här på den här knappen” nivån.

Middagen idag? Lammspett + grönsaker. Underbart gott på ett nyöppnat ställe på Flemingbergs Centrum, jag blev positivt överraskad av kvaliten på maten.

Kommentera

