Löpning och tårta

Började dagens träning med 20 minuter rodd – då fick jag ner svullnaden i artrosknät, sen fortsatte jag med 20 minuter löpning och efter det var knät återigen svullet. Ett svullet knä är ett stabilt knä, det vinglar inte ett dugg!

Då jag fyller år idag bjöd jag mina arbetskamrater på en LCHF-tårta som faktiskt blev uppskattad. Åtminstone gick hela tårtan åt … och som tack sjöng de för mig också! Jag gillar mina arbetskamrater, har jag sagt det?

Recept för de som vill baka (jag gjorde två sådana bottnar, men en räcker till 4-5 bitar). Jag har inte räknat ut exakt, men jag skulle gissa på 6-8% kolhydrater, vilket är helt okej om man inte är LCHF-taliban.

4 ägg
1 dl mandelmjöl
3 msk bake pro (vassleprotein)
2 msk fiberhusk (psylliumskal)
100 g philadelfiaost
1 dl vispgrädde
ev 1 msk sötningsmedel (Stevia, Sukrin eller något giftigt som gör att det växer ut gälar på en)
1,5 tsk bakpulver

Ägggulor, grädde, philadelfiaost vispas slätt. Tillsätt de torra ingredienserna.
Äggvitor vispas hårt och vänds in i smeten.
Grädda i 150°C i 30 minuter i en form som mäter 25×40 cm.

Fyllning;
Lika delar kesella och creme fraiche (ev lite sötningsmedel).
250 g hallon/blåbär

Fyllningen kan gärna läggas på långt före så att bären saftar till sig lite.

Sen är det bara att vispa grädde och vräka på – och massor av bär ovanpå, jag hade hallon och björnbär.

Läs även andra bloggares åsikter om ,
5 Responses to Löpning och tårta

  1. Bokmalen skriver:

    Åh, den skulle jag vilja baka, men jag är nötallergiker. Undra vad jag kan ta istället för mandeln?

    • Ninja Ister skriver:

      Uteslut mandelmjölet och prova med dubbelt så mycket vassleprotein + samma mängd fiberhusk. Det blir en lite mer luftig botten, men jag tror det kan funka.

      Hur är det med cocos? Kan du äta det? Det finns cocosnötmjöl också.

  2. hon i 22 an skriver:

    mumsigt ..grattis på födelsedagen

  3. ettdussinpannor skriver:

    Vilken tårta! Mums o du, grattis! =)

Kommentera

